Solease hoog in Crowdfund Top 100 van 2017
29/01/2018 – Begin januari bracht DB&P, adviesbureau voor innovatiefinanciering met een crowdfundingplatform, traditiegetrouw de Crowdfund Top 100 van 2017 uit. In die lijst staan de meest succesvolle crowdfunding campagnes van 2017. Zonnepanelenverhuurder Solease is niet te missen met twee vermeldingen en staat met een totaalbedrag van € 2.000.000 op plaatsen 13 en 14. Met dit groeikapitaal streeft het bedrijf haar missie na: zonne-energie beschikbaar maken voor iedereen.
Door zonnepanelen te verhuren voor een maandbedrag dat vaak lager is dan de huidige elektriciteitsrekening, zorgt Solease ervoor dat elke Nederlander zijn eigen energie kan produceren. Zo kan een particuliere huiseigenaar zonder investering en gedoe overstappen op 100% duurzame energie van eigen dak. Het kapitaal dat het bedrijf ophaalde met crowdfunding moet ervoor zorgen dat het bedrijf nóg ruim tweeduizend huizen van zonnepanelen kan voorzien en break-even gaat draaien.
Roderick van Wisselingh, financieel directeur van Solease, zegt: “We zijn enorm trots dat we – cumulatief gezien – in de top 5 zijn geëindigd van Nederlandse crowdfundingprojecten in 2017 én dat we bijna 500 investeerders enthousiast hebben gemaakt om te investeren in de energietransitie”.
Table of Contents
Financieel én duurzaam rendement
In 2017 voerde Solease twee crowdfunding campagnes. Vermeulen: “Om de groeiende vraag bij te kunnen houden en het huurconcept bij een nog breder publiek bekend te maken, hebben we gekozen voor crowdfunding. Ook bij crowdfunding is er een sterke behoefte aan een mooi financieel én duurzaam rendement in de markt.
Maurits Groen, eigenaar van WakaWaka investeert ook in Solease. “Van harte ondersteun ik de crowdfunding-actie van Solease en doe zelf ook graag mee. Waarom? Zij dragen op een slimme, toegankelijke en gemakkelijke manier bij aan de overgang naar duurzame zonne-energie. En zonne-energie is de toekomst.”, aldus Groen.
€1.000.000 in 7 uur
Via platform DuurzaamInvesteren.nl haalde het bedrijf in no-time een miljoen euro op met hun eerste crowdfunding campagne. Na welgeteld 7 uur stond de teller op zeven cijfers. Ook het tweede miljoen haalden ze ruim voor de sluitingsdatum op. Daarnaast is er een losse investering gedaan van €200.000. Van Wisselingh: “Het Nederlandse publiek neemt het heft in eigen handen door te investeren in duurzaamheid, namelijk 2 ton CO2 besparing per huishouden dat is voorzien van zonnepanelen. Dit staat gelijk aan de jaaropname van 100 bomen of de compensatie van 20.000 autokilometers.”.
Samenwerking regionale energiefondsen
Naast de crowdfunding campagnes op DuurzaamInvesteren en OnePlanetCrowd, werkt Solease ook samen met een aantal regionale energiefondsen voor de financiering van de te verhuren zonnepanelen. Die samenwerking is goed voor zo’n 7,5 miljoen euro. Deze financiering is puur en alleen voor de financiering van de zonnepanelen. Omdat Solease deze financiering dus niet mag gebruiken voor sales en marketing, hebben ze daar in 2016 een aparte investeerder voor gevonden. CF Capital, een Amerikaanse investeerder met Nederlandse achtergrond, investeerde toen al €600.000.
Over Solease
Solease verhuurt zonnepanelen aan particuliere huiseigenaren middels een ontzorgconcept. Het Solease model werkt met een vast maandbedrag dat naast aanschaf en installatie ook de kosten voor financiering, verzekering en reparatie omvat. Klanten kunnen zo zonder investering en gedoe meteen gegarandeerd duurzame energie produceren met hun eigen dak voor een prijs die meestal lager is dan de huidige elektriciteitskosten. De gemiddelde CO2 besparing voor een klant is 2 ton per jaar wat gelijk staat aan 20.000 autokilometers of de jaaropname van 100 bomen.