Veelgestelde vragen

Ben je je aan het oriënteren op zonnepanelen? Dan komen er vast een heleboel vragen in je op. De meeste hebben we geprobeerd te beantwoorden op onze website, maar misschien heb jij net een iets andere vraag. Neem een kijkje tussen onze veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op.

  • Ik zie niets meer op de monitoring. wat nu?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen en is het licht buiten? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • Wat moet ik vragen/vertellen aan mijn energieleverancier?

    Met zonnepanelen gaat jouw elektriciteitsrekening omlaag en daarbij ook het voorschotbedrag dat je betaalt aan de energiemaatschappij. Na een jaar is pas volledig duidelijk wat het systeem oplevert en hoeveel energie je zelf verbruikt. Hou er wel rekening mee dat de opbrengst van je systeem elk jaar kan verschillen, afhankelijk van de zonuren en bewolking.

    Bij een jaarafrekening berekent de energiemaatschappij jouw nieuwe voorschotbedrag, maar je kunt ook direct een verlaging aanvragen. Ons advies is om het voorschotbedrag te verlagen met het huurbedrag. Dit kan meestal telefonisch.

  • Kan ik niet beter wachten met het kopen van zonnepanelen totdat ze nog voordeliger zijn?

    Hoe sneller je eigen stroom opwekt hoe beter! Zonnepanelen zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat de prijzen niet enorm meer zullen gaan dalen. De afgelopen jaren zijn de prijzen namelijk redelijk gelijk gebleven. Maandelijks besparen met stroom van eigen dak kan beter vandaag dan morgen, toch? Vraag een offerte aan, om te zien wat jij vanaf dag 1 kunt besparen met zonnepanelen.

  • Ik weet niet hoe lang ik nog in mijn huidige huis blijf wonen, hoe bepaal ik of het rendabel is om voor zonnepanelen te kiezen?

    Het is altijd rendabel om zonnepanelen te nemen. Met zonnepanelen ga je 100% groene energie opwekken en besparen zolang je in je huidige huis blijft wonen.
    Wanneer je besluit om te gaan verhuizen en de woning te koop zet, kan de nieuwe bewoner het huurcontract overnemen. Je kunt het zonnestroomsysteem ook van ons overnemen en mee verkopen met de woning. Zonnepanelen zorgen ervoor dat je woning meer waard wordt, omdat het energielabel van de woning stijgt.

  • Wat is het verschil tussen serieel en parallel schakelen? En kan ik zelf kiezen?

    Onze experts houden met het legplan rekening met de mogelijkheden van jouw dak en jouw (toekomstige) energieverbruik. Afhankelijk van de schaduwinval, wordt er een keuze gemaakt voor een serieel of een parallel geschakeld zonnestroomsysteem.

    Een serieel geschakeld systeem staat het systeem volledig met elkaar in verbinding en wordt alleen gekozen als er nauwelijks schaduw valt op de panelen. Bij daken met pijpjes, schoorstenen, dakkapellen etc. wordt dit dus niet aangeraden. Je kunt het vergelijken met de ouderwetse kerstboomverlichting. Wanneer één van de lampjes het niet goed doet, doet de rest het ook niet goed. Dit gebeurt ook bij een serieel geschakeld zonnestroomsysteem waar schaduw op valt. Als één van de panelen door schaduw minder oplevert, zullen de andere panelen ook minder opleveren.

    Bij een parallel geschakeld systeem wordt er gebruik gemaakt van optimizers. Deze optimizers delen het systeem op om ervoor te zorgen dat het meeste gehaald wordt uit elk paneel en het systeem niet gelimiteerd wordt door het paneel dat minder oplevert. Parallel geschakelde systemen worden gebruikt bij daken waarbij er sprake is van schaduw.

    De klant kan bij een aanvraag zijn voorkeur geven en dan zullen wij kijken of het mogelijk is. Wij zullen nooit een systeem aanbieden waarvan wij weten dat het niet optimaal zal presteren, ook al heeft de klant zijn voorkeur gegeven.

  • Kan ik meer panelen bij laten plaatsen als mijn stroomverbruik meer wordt?

    Voordat wij een legplan maken adviseren wij de klant om hun toekomstig verbruik te schatten, zodat het systeem ook in de toekomst passend is naar de energiebehoefte.

    Panelen bij laten plaatsen is mogelijk, afhankelijk van de omvormer die bij jouw thuis is geïnstalleerd. Een omvormer kan maar een maximale hoeveelheid vermogen (DC/AC) aan. Als je meer vermogen gaat aansluiten op de omvormer, kan dit voor schade zorgen.

    Bij het bijplaatsen van zonnepanelen komen kosten kijken, deze zijn deels voor de klant z’n rekening. Het beste is dus om van te voren al een duidelijk beeld te hebben van het energieverbruik nu en in de toekomst. Wil je toch weten of bijplaatsen op jouw dak mogelijk is? Stuur dan een e-mail naar info@solease.nl.

  • Mijn omvormer geeft een code aan/er brand een lampje. Wat moet ik doen?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • De opbrengst van de energiemaatschappij en de monotoringsapp komen niet overeen. Hoe kan dit?

    Het is mogelijk dat deze twee opbrengsten verschillen van elkaar. Als er geen stroom wordt verbruikt op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, wordt dit geleverd aan het openbare elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld wanneer je overdag niet thuis bent en er verder geen apparaten aan of op standby staan. Dit is de opbrengst die de energiemaatschappij leest.

    De opgewekte stroom die jij direct gebruikt, op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, dus bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aanstaat, loopt niet eerst langs de meter. De stroom wordt eerst aan het apparaat geleverd en daarna naar de meter. De energiemaatschappij kan deze stroom niet meten en daardoor ontstaat er een verschil. De monitoringsapp ziet wel alle stroom die jij opwekt met je zonnesysteem.

  • Wat is het totaal vermogen van mijn systeem voor energieleveren.nl?

    Het totaalvermogen van je systeem is het maximale vermogen van jouw systeem, het Wattpiek vermogen. Dit is dus niet je verwachte opbrengst. Voorbeeld: je krijgt 10 zonnepanelen met vermogen 310 Wattpiek per paneel. Je Wattpiek vermogen is dan 3.100 Wp. Dit is het getal wat je invult bij totaalvermogen op energieleveren.nl.

  • Wanneer ontvang je de inloggegevens voor monitoring?

    Het monitoringssysteem wordt aangesloten bij de installatie. De inloggegevens ontvang je uiterlijk twee weken na installatie van het zonnestroomsysteem.

    Aanmelden en inloggen voor monitoring? Kijk op onze website.

     

  • Ik ga verhuizen, en nu?

    Ben je van plan je huis te verkopen? Laat dit ons tijdig door middel van een e-mail naar info@solease.nl. Wij kunnen je dan de verschillende opties voorleggen. Voor meer informatie over verhuizen zie: solease.nl/zonnepanelen-huren/flexibel/

  • Hoe geef ik wijzigingen door aan Solease?

    Wijzigingen kun je doorgeven door een e-mail te sturen naar info@solease.nl. Denk hierbij aan een nieuw telefoonnummer, e-mailadres of rekeningnummer.

  • Wanneer wordt de factuur afgeschreven?

    Je ontvangt van ons de factuur per mail rond de 15e van de maand. Deze factuur wordt aan het einde van de maand (rond de 30ste) afgeschreven. Het is mogelijk dat de afschrijving 1 à 2 dagen ervoor of erna plaatsvindt.

    Wanneer de automatische incasso niet is gelukt, proberen we het een week later nog een keer.

  • Hoe werkt de aanbrengbonus?

    Als je klant bent bij Solease kun je vrienden, familie, collega’s en/of kennissen aandragen. Wanneer een aangedragen persoon klant bij ons wordt en het systeem op hun dak is geïnstalleerd, ontvang jij € 100 euro aanbrengbonus.

    Deze bonus wordt verrekend met jouw maandelijks huurbedrag. Het is mogelijk dat dit over meerdere maanden verspreid wordt, waardoor je dus geen of minder huur hoeft te betalen over de zonnepanelen. De verrekening van de bonus is terug te vinden op de factuur.

    Je mag zoveel mogelijk mensen aandragen als je zelf wilt. Dat kan via deze pagina.

  • Zien alle zonnepanelen er hetzelfde uit of kan ik ook uit een bepaalde kleur of vorm kiezen?

    Op de markt heb je blauwe en zwarte zonnepanelen. In deze blog leggen we uit wat het verschil is. De zonnepanelen die wij leveren zijn volledig zwart, in de vorm van een rechthoek. Op deze pagina kun je meer informatie vinden over de materialen waar wij mee werken.

  • Hoe werkt mijn 14 dagen bedenktijd?

    De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor kopen op afstand en niet voor huur, maar wij kiezen ervoor om toch een bedenktijd te hanteren. We houden 14 kalenderdagen aan vanaf de schriftelijke acceptatie van onze offerte. Dus: je stuurt een e-mail naar ons waarbij je aangeeft akkoord te gaan met de offerte. Vanaf dat moment gaat je bedenktijd in. Wil je er dan alsnog vanaf zien, dan kan je dat aan ons kenbaar maken per e-mail.
    Je kunt ook afzien van je 14 dagen bedenktijd. In dat geval kan het systeem meteen worden besteld zodra wij alle gevraagde informatie van je hebben verkregen en verwerkt. Hiervoor hebben wij graag per mail nogmaals een bevestiging. Onze contactgegevens staan hier: contact.

  • Welke exitopties zijn er allemaal?

    Hier vind je onze exitopties, oftewel de mogelijkheden om te stoppen met het huren van zonnepanelen bij Solease.

  • Wat gebeurt er als ik mijn huis verkoop en de nieuwe bewoners willen de zonnepanelen wel/niet hebben?

    Omdat het systeem maandelijks minder kost dan de waarde van de stroom die het produceert, is de kans zeer groot dat het huurcontract overgedragen kan worden.  Voor de weinige gevallen dat de nieuwe bewoners het contract niet willen overnemen, kan het systeem overgekocht worden voor je nieuwe huis of teruggegeven worden aan Solease.

    Wil je het systeem teruggeven? Dan halen wij het systeem gratis van je dak als je 15 jaar of langer hebt gehuurd. Wil je het eerder teruggeven? Dan zijn daar kosten aan verbonden. Hoe hoog die kosten zijn, kun je op elk moment bij ons opvragen. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

  • Wat gebeurt er als ik wil stoppen met huren?

    Je kunt dan het systeem overkopen tegen de dan geldende marktwaarde. Voor de vervroegde stopzetting zullen wel de kosten voor vervroegde aflossing en een administratievergoeding worden doorberekend.

  • Hoeveel krijg ik voor de energie die ik produceer als ik stroom terug lever aan de energiemaatschappij?

    Om deze vraag te beantwoorden maken we onderscheid tussen ‘gesaldeerde stroom’ en teruggeleverde stroom.

    De waarde van een kWh is opgebouwd uit;

    • De kale kWh-prijs van je energie leverancier (gemiddeld € 0,07 /kWh)
    • Energie belasting ( € 0,1013 /kWh excl BTW)
    • Opslag Duurzame Energie (€ 0,0074 /kWh excl. BTW)
    • BTW (21%)

    Op het moment dat je meer stroom produceert dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het (elektriciteits)net. Die teruggeleverde stroom kun je later weer gebruiken. Het verbruik wordt weggestreept tegen de teruglevering. Dit heet salderen.

    Zolang je op jaarbasis niet meer stroom produceert dan je op maakt, is de waarde van elke kWh die je opwekt dus gelijk aan die van de stroom die je van de leverancier geleverd krijgt (circa € 0,22 / kWh). Je bespaart dan niet alleen op prijs per kWh maar ook op de belastingen die daar op zitten. Dit noemen we gesaldeerde stroom.
    Als je op jaarbasis meer produceert dan je verbruikt, krijg je voor het surplus een zogenaamde terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Deze terugleververgoeding ontvang je zonder de belastingen en bedraagt vaak iets minder dan het kale elektriciteitstarief (dus < € 0,07 cent per kWh). Ons advies is dan ook om niet meer zonnepanelen te installeren dan je nodig heb om je huidige stroomverbruik zelf op te wekken.
    Sommige groene energie-aanbieders geven een hogere vergoeding voor teruggeleverde zonne-energie.

  • De huur van Solease is meer dan ik nu betaal aan mijn elektriciteitsleverancier, hoe kan dat?

    Het lijkt alsof dit niet kan: de huur is hoger dan dat je nu betaalt aan je energieleverancier en toch bespaar je.. Dit zit als volgt in elkaar:

    Elk huishouden krijgt van de belasting een heffingskorting. Deze korting was in 2015 € 377,33 en wordt op de jaarafrekening van je energieleverancier verrekend. Dit bedrag krijg je sowieso, ongeacht of je elektriciteit van je leverancier afneemt of zelf opwekt.

    Als wij dus zonnepanelen op je dak leggen en daardoor je gehele elektriciteitsverbruik afdekken, dan zou door de heffingskorting je rekening van je energieleverancier negatief worden. Want je hebt dus nog steeds recht op die heffingskorting! Veel mensen verbruiken ook nog gas, dus dan wordt de heffingskorting van dat bedrag voor gas afgetrokken. Gebruik je geen gas, dan krijg je dus elk jaar geld terug van je energieleverancier. Je hebt natuurlijk wel vaste leveringskosten bij je energieleverancier, die hou je altijd.
    Lees hier meer over de heffingskorting.

  • Werken zonnepanelen ook als er sneeuw op ligt?

    Als de panelen met sneeuw bedekt zijn, produceren ze geen energie. In Nederland valt het verlies aan opbrengst door sneeuw erg mee. Sneeuw verdwijnt meestal binnen een paar dagen en in de winter is er sowieso minder opbrengst door een lage zon en korte dagen. Maak je dus geen zorgen over sneeuw. Zodra de zon weer gaat schijnen verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon! Ga niet zelf de panelen schoonvegen.

  • Moet ik mijn zonnepanelen schoonhouden?

    Nee. Doordat de zonnepanelen schuin gemonteerd worden en zijn voorzien van een vuilwerende coating, spoelt de regen ze schoon. Schoonmaken is daarom niet nodig. Wij houden via de monitoring in de gaten of jouw systeem nog optimaal functioneert.

  • Het lukt mij niet om een offerte aan te vragen. Wat nu?

    Als het niet lukt om het aanvraagdformulier te zien of in te vullen, kun je twee dingen doen;

    • Je kunt ons bellen op 030 – 320 02 37. Je komt dan direct in contact met een medewerker.
    • Stuur een mail naar info@solease.nl met daarin je adres, e-mail en telefoonnummer. Dan nemen wij contact met je op.

    Kijk ook hier voor onze contactgegevens.

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of de app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Heb je een draaischijfmeter? Dan zie je de draaischijf terugdraaien bij zonnig weer.

  • Ik weet niet hoelang ik nog in mijn huidige huis blijf wonen, hoe bepaal ik of het rendabel is om voor zonne-energie te kiezen?

    Als je zonnepanelen bij ons huurt begin je gelijk met besparen. Je hoeft de zonnepanelen niet eerst terug te verdienen aangezien je ze niet zelf hebt gekocht. Als je gaat verhuizen, wordt je huis meer waard en sneller verkocht, blijkt uit onderzoek. Dan zijn er verschillende opties:

    • Het huurcontract overdragen aan de nieuwe bewoner.

    • De zonnepanelen overnemen en meeverkopen met je huis.

  • Zien alle zonnepanelen er hetzelfde uit of kan ik ook uit een bepaalde kleur of vorm kiezen?

    Wij leveren bijna uitsluitend volledig zwarte (All Black) zonnepanelen. Er zijn ook zonnepanelen met blauwe cellen en een aluminium rand. Deze zijn vaak wat goedkoper, maar hebben meestal ook een iets lagere opbrengst (zie ook: blauwe en zwarte panelen.) Op lange termijn zijn de zwarte panelen die wij leveren daarom voordeliger en daarnaast zien volledig zwarte zonnepanelen er beter uit. De afmetingen van de meest gebruikte zonnepanelen zijn standaard ongeveer 1 meter x 1,65 meter.

  • Wat is allemaal in de maandelijkse prijs inbegrepen?

    Indien je voor ons kiest, dan is er in de prijs inbegrepen:

    • Zonnestroom systeem
    • Financiering
    • Installatie
    • Monitoring
    • Onderhoud
    • Reparatie
    • Verzekering

  • Krijg ik een nieuwe meter in mijn meterkast?

    In de meeste gevallen is er geen nieuwe meter nodig. Helaas is het niet in alle gevallen zo dat de meter ook stroom kan terug leveren. Het zit namelijk zo: de energie die jij niet gebruikt, wordt teruggeleid naar het elektriciteitsnet. Dit noemen we ook wel ‘salderen’. Wanneer het donker is, vul je jouw tekort weer aan via het elektriciteitsnet. Aan het einde van het jaar kijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt gegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Je mag ons bij de aanvraag van een offerte altijd een foto sturen van je meter, zodat wij vooraf een inschatting kunnen maken of er aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk controleren we ook bij installatie of de meter wel terugdraait. Kijk ook even hier: zonnepanelen aanmelden bij netbeheerder

    Hieronder een beknopt overzicht van de verschillende meters:

    1. Ferrarismeter: dit is de ouderwetse draaischijfmeter. In de meeste gevallen kan deze gewoon terugdraaien. Je meter combineert hierdoor je stroomverbruik en je opgewekte energie door heen en weer te draaien. Ideaal eigenlijk, want de teruglevering wordt hierdoor niet apart geregistreerd, maar gaat vanzelf. Vooral als je niet méér gaat opwekken dan je gaat verbruiken (zoals de meeste mensen), wat erin resulteert dat je aan het einde van het jaar nog maar een (klein) bedrag moet betalen aan je leverancier. Dan is er dus geen reden om de meter te vervangen. Niemand, behalve jijzelf, ziet wat je opwekt en terug levert. Je kunt de opgewekte kWh zelf zien op zowel je omvormer als via de online monitoring en app.

    2. Analoge meter zonder draaischijf: Analoge meters (met draaiende cijfers) zonder draaischijf kunnen meestal niet terugdraaien. Heb je een dergelijke meter, neem dan contact op met je netbeheerder voor meer informatie en eventueel plaatsing van een nieuwe meter. Je kunt ook contact opnemen met ons voor advies.

    3. Digitale meter: De meeste digitale meters kunnen ook teruglevering registreren en geven dit automatisch door aan de netbeheerder, waarna de energieleverancier deze informatie daar kan opvragen. Je dient wel door te geven dat je stroom gaat terugleveren en te controleren of je netbeheerder dit wel registreert. Helaas zijn enkele digitale meters, vooral geleverd door Oxxio, niet in staat om teruglevering te registreren, in dit geval heb je een nieuwe meter nodig.

  • Wat als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat?

    Als verhuurder van zonnepanelen is dit ons risico. Kortom: Wij zorgen voor het onderhoud en de reparatie, dus als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat, dan blijven wij zorgen dat je panelen goed blijven werken.

  • Hoe weet je dat je zonnepanelen hebt van goede kwaliteit, zodat ze niet voortijdig stuk gaan?

    Het is vaak lastig om de kwaliteit van zonnepanelen te beoordelen als je geen solar expert bent. Als je bij ons zonnepanelen huurt, ligt dit risico volledig bij ons. Daarom is het in óns belang er voor te zorgen dat we met de beste materialen werken. Niet alleen de kwaliteit van de panelen, maar ook de fabrikant is voor ons van belang.  Na veelvoudig en zorgvuldig research hebben wij onze partners geselecteerd, waarbij er goede en langdurige garanties zijn bedongen. Hierdoor ben jij, als klant van Solease, ook verzekerd van de beste kwaliteit als je het systeem later van ons overneemt.

  • Kan ik niet beter wachten met het kopen van zonnepanelen totdat ze nog voordeliger zijn?

    Zonnepanelen laten installeren is nú financieel al zeer interessant. Door te wachten loop je nú besparingen mis waarvan het niet zeker is of je die kan compenseren door een eventuele prijsdaling in de toekomst. Bovendien bouw je bij ons een mooie koopkorting op waarmee je het systeem in de toekomst tegen een gereduceerd tarief kan overnemen. En wanneer je dak groot genoeg is om je eigen stroomverbruik te dekken, dan zijn panelen met meer rendement leuk, maar zeker niet nodig.

  • Zonne-energie is toch veel te duur en niet rendabel zonder subsidie?

    Wanneer je bij ons zonnepanelen huurt hoef je geen investering te doen, maar kun je wél meteen euro’s en CO2 besparen met de zonne-energie van je eigen dak. Vroeger was zonne-energie inderdaad niet rendabel zonder subsidie, maar zonnepanelen zijn intussen zo aantrekkelijk geprijsd dat bij een goede dakligging zonne-energie goedkoper is dan normale stroom, zelfs zonder subsidie!

  • Zijn zonnepanelen niet meer iets voor zonnige landen?

    Zelfs in Nederland schijnt de zon genoeg om met je eigen zonnepanelen veel elektriciteit op te wekken. Dit is wel iets minder gunstig dan in landen die meer richting de evenaar liggen. In Nederland krijgt het aardoppervlak jaarlijks zo’n 1000 kWh per m2 aan zoninstraling (ter vergelijking: de stad Nairobi in Kenia, vlak bij de evenaar, ontvangt 2000 kWh per m2 per jaar), maar het is nog steeds genoeg om interessant te zijn. We betalen in Nederland namelijk (veel) meer voor onze elektriciteit. Wil je weten hoeveel m2 is jouw dak is? Doe de gratis dakcheck .

  • Ik heb schaduw op mijn dak van bomen/hoge gebouwen/schoorsteen/etc. Hoe weet ik of dit invloed heeft?

    Bij onze gratis dakcheck kijken wij altijd naar de invloed van eventuele schaduw op uw dak. We meten met behulp van geavanceerde software (met straat- en satellietbeelden) nauwkeurig je dak in, waardoor wij met grote precisie kunnen zien hoeveel panelen er op je dak passen en in welke opstelling deze het efficiëntst opwekken (wij kunnen namelijk ook de schaduwinval meten).
    Waar mogelijk is het altijd goed om schaduw zoveel mogelijk te vermijden, maar door toepassing van state-off-the-art techniek (optimizers) zorgen we er voor dat schaduw op één paneel de werking van de rest van de zonnepanelen niet negatief beïnvloedt.
    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Passen er niet meer panelen op mijn dak? / Bij een ander aanbieder passen er meer panelen op mijn dak

    Het is helaas niet mogelijk om te dicht bij de dankrand, dakgoot, of nok panelen te plaatsen omdat de wind daar de meeste kracht heeft. Wij werken volgens normen en richtlijnen. Bij de zware storm van 18 januari 2018 zijn al onze systemen blijven liggen. Dat kan geen enkele andere grote aanbieder zeggen. Kwaliteit staat bij ons voorop.

  • Ik heb een dakkapel. Kunnen daar ook zonnepanelen op?

    Nee, wij plaatsen niet op dakkapellen. Aan een dakkapel zijn minder strenge veiligheidseisen gesteld dan aan daken. Daardoor kunnen wij de veiligheid van de installatie van zonnepanelen op dakkapellen niet garanderen. Is de dakkapel bedekt met dakpannen en is de hellingshoek van het dak groter dan 20 graden? Dan kan het vaak wel. Wil je het zeker weten? Wij beoordelen het graag voor je. Vraag dan een gratis dakcheck aan.

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte, zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Kan ik ook panelen op een grasveld plaatsen?

    Helaas bieden we deze optie niet. Het is technisch wel mogelijk, maar dit is veel gevoeliger voor schade en diefstal. Omdat wij verantwoordelijk blijven voor de panelen en de opbrengst ervan, is dit niet iets dat binnen ons aanbod ligt.

  • Heb ik ruimte genoeg voor zonnepanelen?

    Dit hang uiteraard af van de grootte van je dak. Eén zonnepaneel is ongeveer 1 meter bij 1,65 meter. Op een plat dak is wat meer ruimte nodig voor hetzelfde aantal panelen, dit omdat ze anders schaduw werpen op het volgende paneel. Het is het meest interessant om het aantal zonnepanelen te nemen dat jouw jaarlijkse elektriciteitsverbruik dekt. Maar ook als er minder panelen op passen dan je nodig hebt om je verbruik te dekken, kan het nog steeds rendabel zijn.
    Je kunt het beste een offerte aanvragen via onze website. Dan meten wij met behulp van geavanceerde software (met straat- en satellietbeelden) nauwkeurig je dak in, waardoor wij met grote precisie kunnen zien hoeveel panelen er op je dak passen en in welke opstelling deze het efficiëntst opwekken (wij kunnen namelijk ook de schaduwinval meten).
    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte, zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Is mijn dak sterk genoeg voor zonnepanelen?

    De meeste daken zijn sterk genoeg. Als wij twijfelen aan de staat van het dak, laten wij het dak vooraf door onze installateur (middels een schouw) beoordelen. Veiligheid boven alles!

  • Hoe worden de zonnepanelen op mijn dak geplaatst?

    Op een schuin dak gebruiken we dakhaken en een frame. De haken worden onder de pannen aan de pannenlatten gehaakt. Het frame word aan de haken geklikt en hier komen dan de panelen op.

    Op een plat dak worden de panelen onder een hoek van 12 graden op een frame geplaatst. Dit frame wordt verzwaard (afhankelijk van hoe hoog het platte dak is) zodat het niet van het dak kan waaien. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het frame het dak niet kan beschadigen.

    Op welk deel van het dak de zonnepanelen geplaatst worden, is onder andere afhankelijk van de vorm van het dak, de beschikbare ruimte en de aanwezigheid van schaduwgevende objecten.

  • Levert de wisselende stroomproductie van zonnepanelen (wel zon, geen zon) geen risico’s op voor mijn elektrische apparaten?

    Nee, dit kan absoluut geen kwaad. De omvormer zorgt ervoor dat de stroom altijd de juiste spanning heeft. Op het moment dat er meer of minder stroom van de zonnepanelen komt dan er nodig is, vindt er uitwisseling met het elektriciteitsnet plaats. Er ontstaan dus geen energiepieken of -dalen bij jouw elektrische apparaten.

  • Heb ik een batterij nodig voor het opslaan van de stroom van de zonnepanelen?

    Nee, je blijft gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet. Wanneer je meer stroom verbruikt dan je zonnepanelen opwekken, haal je het tekort uit het elektriciteitsnet. Het elektriciteitsnet fungeert dus als een virtuele batterij.

    Als de zonnepanelen meer stroom opwekken dan je op dat moment gebruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Bij jouw jaarafrekening (na een jaar energie afname) bekijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt weggegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Bijvoorbeeld: je hebt 2900 kWh geproduceerd met jouw zonnepanelen en je hebt 3000 kWh verbruikt. Dan moet je alleen nog maar betalen voor de overige 100 kWh. Dit noemen we ook wel ‘salderen’.

  • Heeft het nut om zonne­panelen te nemen als mijn dak niet op het zuiden gericht is?

    Ja, ook daken die op het oosten of het westen liggen, zijn vaak rendabel. Alleen daken die op het noorden gericht zijn, zijn meestal niet rendabel in Nederland. Het beste kun je een dakcheck aanvragen via www.solease.nl/offerte, dan berekenen onze solar experts wat jouw dak je kan opleveren.

Contact

Staat je vraag er niet tussen?

Stel hier je vraag