Wat is bidirectioneel laden?
Met jouw elektrische auto elektronische apparaten opladen of terugleveren aan het elektriciteitsnet? Dat klinkt als een utopie! Maar het is al mogelijk met een paar automodellen. We noemen dit bidirectioneel laden. Wat houdt deze slimme manier van laden in, wat zijn de voordelen en wat betekent dit voor de toekomst?
Table of Contents
Bidirectioneel laden uitgelegd
De naam verklapt eigenlijk al wat er wordt bedoeld met bidirectioneel laden. Het betekent dat je twee kanten op kunt laden. Je kunt niet alleen je auto opladen, maar je kunt je elektrische auto ook gebruiken om andere apparaten van stroom te voorzien of op te laden.
Klinkt makkelijk toch? Toch zitten er een paar haken en ogen aan dit concept. Wanneer jij je auto oplaadt aan de laadpaal, wordt de wisselstroom van het elektriciteitsnet omgezet in gelijkstroom. Gelijkstroom is de stroom die de accu van je auto aanstuurt. Het omzetten van deze stroom wordt gedaan door een speciale ingebouwde omvormer. Om bidirectioneel te kunnen laden is het essentieel dat de omvormer de gelijkstroom ook kan omzetten naar wisselstroom.
Op dit moment zijn er nog weinig elektrische auto’s en laders die dit kunnen.
Wat zijn de voordelen van bidirectioneel laden?
- Bespaar geld door op te laden in de daluren om te gebruiken in de piekuren
- Een stap naar zelfvoorzienend zijn, doordat je je eigen zonne-energie opslaat
- Verdien geld door overgebleven stroom te gebruiken in piekuren
- In een zeldzaam geval van stroomuitval kan je elektrische auto gebruikt worden als noodvoorziening
Hoe gaat het bidirectioneel laden (V2X) in zijn werk?
Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X laden genoemd, oftewel Vehicle-to-Everything. Ook is dit een overkoepelende naam voor meerdere technologieën binnen bidirectioneel laden, zoals V2G (Vehicle-to-Grid), V2L (Vehicle-to-Load) en V2H (Vehicle-to-Home). We leggen hieronder uit wat hier precies mee bedoeld wordt.
Vehicle-to-Home
Wanneer je de een bidirectionele lader gebruikt om stroom van uit de accu van je elektrische auto te leveren naar je huis of ander gebouw, dan spreken we over Vehicle-to-Home. Dit is vergelijkbaar met een thuisbatterij, alleen dan een op wielen.
Het grote voordeel van deze methode is het feit dat je je auto goedkoop kunt opladen in de daluren en dat je de stroom terug kunt leveren aan je woning in de piekuren, als je energieleverancier dit toelaat. Hierdoor bespaar je flink wat geld en zorg je ervoor dat je het elektriciteitsnet minder belast.
Vehicle-to-Grid
Een andere manier van bidirectioneel laden is Vehicle-to-Grid (V2G). Dit houdt in dat je laadpaal de stroom van de accu van je elektrische voertuig teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Een slimme manier om overbelasting van het net te voorkomen en om ervoor te zorgen dat er voldoende energie is voor iedereen op elk moment. We verbruiken meer stroom en vaak op hetzelfde moment. Door V2G te laden help je stroom te leveren tijdens piekmomenten en kun je je auto opladen tijdens de daluren. Als je teruglevert dan krijg je een terugleververgoeding van je energieleverancier.
Vehicle-to-Load
Als laatste is er Vehicle to-Load (V2L). Met deze methode gebruik je je auto om elektrische apparaten van stroom te voorzien. Denk aan je smartphone, tablet of laptop. Echter beschikken tegenwoordig de meeste auto’s al over een usb-aansluiting, wat deze manier van laden functioneel maakt.
Je elektrische auto als thuisbatterij
Om gebruik te kunnen maken van bidirectioneel laden, moet je elektrische auto en laadpaal verschillende soorten stroom kunnen verwerken. Het elektriciteitsnet levert wisselstroom, wat omgezet moet worden naar gelijkstroom om je auto te kunnen opladen.
In het geval van bidirectioneel laden betekent dat dus ook dat dit andersom moet kunnen. De gelijkstroom moet omgezet worden naar wisselstroom. Op dit moment zijn er slechts een paar auto’s die compatibel zijn met V2X. Echter zal dit in de toekomst gaan veranderen. Nieuwe elektrische automodellen zullen verschijnen en worden uitgerust met deze technologie.
Ook zullen de laadpalen de V2X ondersteunen komende tijd meer worden uitgerold.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Nog niet elke auto én laadpaal is geschikt voor bidirectioneel laden. Bidirectioneel laden staat echt nog in de kinderschoenen. Op dit moment wordt er volop getest, zodat dit concept in de toekomst op grote schaal kan worden uitgerold. Er moet hierbij rekening gehouden worden met de impact op de levensduur van de accu’s en de behoefte aan standaardisatie en samenwerking tussen verschillende voertuigen en laadinfrastructuren.
De laadpaal van Solease biedt op dit moment nog geen functie om bidirectioneel te laden. Deze wens hebben we wel!