Hoe werkt zonnepanelen huren?

Heb je wel eens een auto, huis of fiets gehuurd? Dan weet je in grote lijnen al hoe het werkt. Wij kopen de zonnepanelen en regelen alles voor je. Denk aan onderhoud, reparaties, monitoring en de verzekering van het systeem. Wel zo makkelijk en eventueel spaargeld kun je besteden aan andere dingen. Bijvoorbeeld aan andere duurzame oplossingen, een vakantie of een nieuwe auto.

Direct besparen

Goedkoper uit met zonnepanelen

De energie die zonnepanelen opwekken, hoef je niet meer te kopen van de energiemaatschappij. Dat scheelt geld. Van die besparing, kun je zonnepanelen huren. Je hebt dus geen dubbele kosten.

Stop met teveel betalen
Onze klanten houden onderaan de streep zelfs nog geld over nadat ze begonnen zijn met het huren van zonnepanelen. Zij besparen gemiddeld zo’n €130 per jaar.

Scherp geprijsd

Zo houden we de prijs laag

Ieder dak is verschillend. Op het ene schijnt de zon volop, op het andere valt wat schaduw. Er zijn grote daken, platte daken, kleine daken en daken met ramen of pijpjes. Daarnaast heeft elk huishouden zijn eigen energiebehoefte. Genoeg punten om op te kunnen besparen! Wij stellen daarom een zonnestroomsysteem samen dat helemaal is afgestemd op jouw dak en verbruik. Weg met onnodig zware (lees: dure) omvormers of optimizers als ze die niet nodig hebt. Zo profiteer jij van scherpe tarieven.

Zonnepanelen in 3 stappen

1. Dakcheck

Na je dakcheck- of offerteaanvraag nemen wij contact met je op om aanvullende vragen en je persoonlijke wensen te bespreken. Vervolgens ontvang je een offerte met daarin een ontwerp voor de meest effectieve plaatsing van de panelen, de verwachte energiebesparing en het huurbedrag.

2. Installatie

Als je akkoord gaat met de offerte plannen we een afspraak in voor de installatie van je zonnepanelen. Onze installateurs houden uiteraard rekening met jouw wensen, leggen alles uit en werken op een veilige manier. Binnen een dag wek je je eigen groene stroom op.

3. Besparen!

Zodra je systeem is geïnstalleerd begin je direct met besparen. Ook na de installatie staan wij altijd voor je klaar. Of het nu om vragen gaat, of om reparatie en onderhoud van je panelen. Deze diensten zijn volledig gedekt in je huurbedrag: extra kosten heb je dus niet!

Zorgeloos

Niet-goed-geld-terug garantie

Jij wilt een systeem dat werkt, toch? Niets is vervelender dan het gedoe als er iets kapot is. Of als het niet lukt om je garantie op te eisen. Bespaar jezelf alle frustraties en laat het door ons regelen. Eventuele problemen lossen we binnen 2 weken op. Duurt het langer? Dan hoef je over die periode geen huur te betalen. Gegarandeerd een werkend systeem. Zo simpel is het!

Topkwaliteit

Verzekerd van kwaliteit

Iedereen kent het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’. Wij draaien op voor de kosten als iets snel slijt of vervangen moet worden. Daarom hebben onze zonnepanelen een zware keuring doorstaan. Kortom: omdat wij verantwoordelijk zijn, ben jij zeker van hoge kwaliteit.

Het huren van zonnepanelen uitgelegd in 30 seconden

Ga huren

Begin met huren, kopen kan altijd nog!

Je begint met huren en jij kiest óf en wanneer je het systeem koopt. Door te huren kun je nu al overstappen op zonne-energie en hoef je niet te wachten tot je het volledige aankoopbedrag bij elkaar gespaard hebt.

Je kunt de zonnepanelen al na 1 maand van ons overnemen. Bij ons betaal je altijd alleen de marktwaarde ervan. De overnameprijs daalt jaarlijks met zo’n €250 door jouw koopkorting. Daalt de waarde van het systeem onverwachts harder dan dat? Dan krijg je van ons extra korting.

Klantervaringen

Tevreden klanten

Natuurlijk zijn wij erg enthousiast over onze dienstverlening, maar het is veel belangrijker dat onze klanten dat ook zijn. Daar gaat het uiteindelijk om! Ben je benieuwd naar wat onze klanten van ons vinden? Lees dan hun ervaringen op onze website, op Facebook of op Google.

Weten wat jij kan besparen?

Benieuwd wat jij met jouw dak kan gaan besparen? Laat het ons eens doorrekenen. Onze experts staan te popelen om voor je aan de slag te gaan. Natuurlijk is dat gratis en vrijblijvend.

Offerte aanvragen

Opzeggen?

Stoppen met huren?

Bij ons bepaal je zelf hoe lang je zonnepanelen wilt huren. We hebben dus géén vaste looptijd. Je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt. Ga je verhuizen? Dat is geen probleem. Je kunt het systeem overnemen en meeverkopen met je huis (dat hierdoor stijgt in waarde) of je draagt het huurcontract (inclusief koopkorting) over aan de nieuwe huiseigenaar.

Veelgestelde vragen over zonnepanelen

Je hebt vast nog een heleboel vragen over zonnepanelen. Hieronder zie je de meestgestelde vragen over de keuze voor zonnepanelen. Kijk daar vooral eens tussen of bel ons voor een persoonlijk antwoord. We staan je graag te woord!

  • Hoe werkt mijn 14 dagen bedenktijd?

    De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor kopen op afstand en niet voor huur, maar wij kiezen ervoor om toch een bedenktijd te hanteren. We houden 14 kalenderdagen aan vanaf de schriftelijke acceptatie van onze offerte. Dus: je stuurt een e-mail naar ons waarbij je aangeeft akkoord te gaan met de offerte. Vanaf dat moment gaat je bedenktijd in. Wil je er dan alsnog vanaf zien, dan kan je dat aan ons kenbaar maken per e-mail.
    Je kunt ook afzien van je 14 dagen bedenktijd. In dat geval kan het systeem meteen worden besteld zodra wij alle gevraagde informatie van je hebben verkregen en verwerkt. Hiervoor hebben wij graag per mail nogmaals een bevestiging. Onze contactgegevens staan hier: contact.

  • Welke exitopties zijn er allemaal?

    Hier vind je onze exitopties, oftewel de mogelijkheden om te stoppen met het huren van zonnepanelen bij Solease.

  • Wat gebeurt er als ik mijn huis verkoop en de nieuwe bewoners willen de zonnepanelen wel/niet hebben?

    Omdat het systeem maandelijks minder kost dan de waarde van de stroom die het produceert, is de kans zeer groot dat het huurcontract overgedragen kan worden.  Voor de weinige gevallen dat de nieuwe bewoners het contract niet willen overnemen, kan het systeem overgekocht worden voor je nieuwe huis of teruggegeven worden aan Solease. In het geval van teruggave zullen we naast administratiekosten ook de kosten in rekening brengen voor de-installatie, een aantal maanden huuroverbrugging voor de herinzet van het systeem en een stuk afschrijving van montagemateriaal dat we niet meer kunnen hergebruiken.

  • Wat gebeurt er als ik wil stoppen met huren?

    Je kunt dan het systeem overkopen tegen de dan geldende marktwaarde. Voor de vervroegde stopzetting zullen wel de kosten voor vervroegde aflossing en een administratievergoeding worden doorberekend.

  • Hoeveel krijg ik voor de energie die ik produceer als ik stroom terug lever aan de energiemaatschappij?

    Om deze vraag te beantwoorden maken we onderscheid tussen ‘gesaldeerde stroom’ en teruggeleverde stroom.

    De waarde van een kWh is opgebouwd uit;

    • De kale kWh-prijs van je energie leverancier (gemiddeld € 0,07 /kWh)
    • Energie belasting ( € 0,1013 /kWh excl BTW)
    • Opslag Duurzame Energie (€ 0,0074 /kWh excl. BTW)
    • BTW (21%)

    Op het moment dat je meer stroom produceert dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het (elektriciteits)net. Die teruggeleverde stroom kun je later weer gebruiken. Het verbruik wordt weggestreept tegen de teruglevering. Dit heet salderen.

    Zolang je op jaarbasis niet meer stroom produceert dan je op maakt, is de waarde van elke kWh die je opwekt dus gelijk aan die van de stroom die je van de leverancier geleverd krijgt (circa € 0,22 / kWh). Je bespaart dan niet alleen op prijs per kWh maar ook op de belastingen die daar op zitten. Dit noemen we gesaldeerde stroom.
    Als je op jaarbasis meer produceert dan je verbruikt, krijg je voor het surplus een zogenaamde terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Deze terugleververgoeding ontvang je zonder de belastingen en bedraagt vaak iets minder dan het kale elektriciteitstarief (dus < € 0,07 cent per kWh). Ons advies is dan ook om niet meer zonnepanelen te installeren dan je nodig heb om je huidige stroomverbruik zelf op te wekken.
    Sommige groene energie-aanbieders geven een hogere vergoeding voor teruggeleverde zonne-energie.

  • De huur van Solease is meer dan ik nu betaal aan mijn elektriciteitsleverancier, hoe kan dat?

    Het lijkt alsof dit niet kan: de huur is hoger dan dat je nu betaalt aan je energieleverancier en toch bespaar je.. Dit zit als volgt in elkaar:

    Elk huishouden krijgt van de belasting een heffingskorting. Deze korting was in 2015 € 377,33 en wordt op de jaarafrekening van je energieleverancier verrekend. Dit bedrag krijg je sowieso, ongeacht of je elektriciteit van je leverancier afneemt of zelf opwekt.

    Als wij dus zonnepanelen op je dak leggen en daardoor je gehele elektriciteitsverbruik afdekken, dan zou door de heffingskorting je rekening van je energieleverancier negatief worden. Want je hebt dus nog steeds recht op die heffingskorting! Veel mensen verbruiken ook nog gas, dus dan wordt de heffingskorting van dat bedrag voor gas afgetrokken. Gebruik je geen gas, dan krijg je dus elk jaar geld terug van je energieleverancier. Je hebt natuurlijk wel vaste leveringskosten bij je energieleverancier, die hou je altijd.
    Lees hier meer over de heffingskorting.

  • Werken zonnepanelen ook als er sneeuw op ligt?

    Als de panelen met sneeuw bedekt zijn, produceren ze geen energie. In Nederland valt het verlies aan opbrengst door sneeuw erg mee. Sneeuw verdwijnt meestal binnen een paar dagen en in de winter is er sowieso minder opbrengst door een lage zon en korte dagen. Maak je dus geen zorgen over sneeuw. Zodra de zon weer gaat schijnen verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon! Ga niet zelf de panelen schoonvegen.

  • Moet ik mijn zonnepanelen schoonhouden?

    Nee. Doordat de zonnepanelen schuin gemonteerd worden en zijn voorzien van een vuilwerende coating, spoelt de regen ze schoon. Schoonmaken is daarom niet nodig. Wij houden via de monitoring in de gaten of jouw systeem nog optimaal functioneert.

  • Het lukt mij niet om een offerte aan te vragen. Wat nu?

    Als het niet lukt om het aanvraagdformulier te zien of in te vullen, kun je twee dingen doen;

    • Je kunt ons bellen op 030 – 320 02 37. Je komt dan direct in contact met een medewerker.
    • Stuur een mail naar info@solease.nl met daarin je adres, e-mail en telefoonnummer. Dan nemen wij contact met je op.

    Kijk ook hier voor onze contactgegevens.

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of de app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Heb je een draaischijfmeter? Dan zie je de draaischijf terugdraaien bij zonnig weer.

  • Ik weet niet hoelang ik nog in mijn huidige huis blijf wonen, hoe bepaal ik of het rendabel is om voor zonne-energie te kiezen?

    Als je zonnepanelen bij ons huurt begin je gelijk met besparen. Je hoeft de zonnepanelen niet eerst terug te verdienen aangezien je ze niet zelf hebt gekocht. Als je gaat verhuizen, wordt je huis meer waard en sneller verkocht, blijkt uit onderzoek. Dan zijn er verschillende opties:

    • Het huurcontract overdragen aan de nieuwe bewoner.

    • De zonnepanelen overnemen en meeverkopen met je huis.

  • Zien alle zonnepanelen er hetzelfde uit of kan ik ook uit een bepaalde kleur of vorm kiezen?

    Wij leveren bijna uitsluitend volledig zwarte (All Black) zonnepanelen. Er zijn ook zonnepanelen met blauwe cellen en een aluminium rand. Deze zijn vaak wat goedkoper, maar hebben meestal ook een iets lagere opbrengst (zie ook: blauwe en zwarte panelen.) Op lange termijn zijn de zwarte panelen die wij leveren daarom voordeliger en daarnaast zien volledig zwarte zonnepanelen er beter uit. De afmetingen van de meest gebruikte zonnepanelen zijn standaard ongeveer 1 meter x 1,65 meter.

  • Wat is allemaal in de maandelijkse prijs inbegrepen?

    Indien je voor ons kiest, dan is er in de prijs inbegrepen:

    • Zonnestroom systeem
    • Financiering
    • Installatie
    • Monitoring
    • Onderhoud
    • Reparatie
    • Verzekering

  • Krijg ik een nieuwe meter in mijn meterkast?

    In de meeste gevallen is er geen nieuwe meter nodig. Helaas is het niet in alle gevallen zo dat de meter ook stroom kan terug leveren. Het zit namelijk zo: de energie die jij niet gebruikt, wordt teruggeleid naar het elektriciteitsnet. Dit noemen we ook wel ‘salderen’. Wanneer het donker is, vul je jouw tekort weer aan via het elektriciteitsnet. Aan het einde van het jaar kijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt gegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Je mag ons bij de aanvraag van een offerte altijd een foto sturen van je meter, zodat wij vooraf een inschatting kunnen maken of er aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk controleren we ook bij installatie of de meter wel terugdraait. Kijk ook even hier: zonnepanelen aanmelden bij netbeheerder

    Hieronder een beknopt overzicht van de verschillende meters:

    1. Ferrarismeter: dit is de ouderwetse draaischijfmeter. In de meeste gevallen kan deze gewoon terugdraaien. Je meter combineert hierdoor je stroomverbruik en je opgewekte energie door heen en weer te draaien. Ideaal eigenlijk, want de teruglevering wordt hierdoor niet apart geregistreerd, maar gaat vanzelf. Vooral als je niet méér gaat opwekken dan je gaat verbruiken (zoals de meeste mensen), wat erin resulteert dat je aan het einde van het jaar nog maar een (klein) bedrag moet betalen aan je leverancier. Dan is er dus geen reden om de meter te vervangen. Niemand, behalve jijzelf, ziet wat je opwekt en terug levert. Je kunt de opgewekte kWh zelf zien op zowel je omvormer als via de online monitoring en app.

    2. Analoge meter zonder draaischijf: Analoge meters (met draaiende cijfers) zonder draaischijf kunnen meestal niet terugdraaien. Heb je een dergelijke meter, neem dan contact op met je netbeheerder voor meer informatie en eventueel plaatsing van een nieuwe meter. Je kunt ook contact opnemen met ons voor advies.

    3. Digitale meter: De meeste digitale meters kunnen ook teruglevering registreren en geven dit automatisch door aan de netbeheerder, waarna de energieleverancier deze informatie daar kan opvragen. Je dient wel door te geven dat je stroom gaat terugleveren en te controleren of je netbeheerder dit wel registreert. Helaas zijn enkele digitale meters, vooral geleverd door Oxxio, niet in staat om teruglevering te registreren, in dit geval heb je een nieuwe meter nodig.

  • Wat als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat?

    Als verhuurder van zonnepanelen is dit ons risico. Kortom: Wij zorgen voor het onderhoud en de reparatie, dus als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat, dan blijven wij zorgen dat je panelen goed blijven werken.

  • Hoe weet je dat je zonnepanelen hebt van goede kwaliteit, zodat ze niet voortijdig stuk gaan?

    Het is vaak lastig om de kwaliteit van zonnepanelen te beoordelen als je geen solar expert bent. Als je bij ons zonnepanelen huurt, ligt dit risico volledig bij ons. Daarom is het in óns belang er voor te zorgen dat we met de beste materialen werken. Niet alleen de kwaliteit van de panelen, maar ook de fabrikant is voor ons van belang.  Na veelvoudig en zorgvuldig research hebben wij onze partners geselecteerd, waarbij er goede en langdurige garanties zijn bedongen. Hierdoor ben jij, als klant van Solease, ook verzekerd van de beste kwaliteit als je het systeem later van ons overneemt.

  • Kan ik niet beter wachten met het kopen van zonnepanelen totdat ze nog voordeliger zijn?

    Zonnepanelen laten installeren is nú financieel al zeer interessant. Door te wachten loop je nú besparingen mis waarvan het niet zeker is of je die kan compenseren door een eventuele prijsdaling in de toekomst. Bovendien bouw je bij ons een mooie koopkorting op waarmee je het systeem in de toekomst tegen een gereduceerd tarief kan overnemen. En wanneer je dak groot genoeg is om je eigen stroomverbruik te dekken, dan zijn panelen met meer rendement leuk, maar zeker niet nodig.

  • Zonne-energie is toch veel te duur en niet rendabel zonder subsidie?

    Wanneer je bij ons zonnepanelen huurt hoef je geen investering te doen, maar kun je wél meteen euro’s en CO2 besparen met de zonne-energie van je eigen dak. Vroeger was zonne-energie inderdaad niet rendabel zonder subsidie, maar zonnepanelen zijn intussen zo aantrekkelijk geprijsd dat bij een goede dakligging zonne-energie goedkoper is dan normale stroom, zelfs zonder subsidie!

  • Zijn zonnepanelen niet meer iets voor zonnige landen?

    Zelfs in Nederland schijnt de zon genoeg om met je eigen zonnepanelen veel elektriciteit op te wekken. Dit is wel iets minder gunstig dan in landen die meer richting de evenaar liggen. In Nederland krijgt het aardoppervlak jaarlijks zo’n 1000 kWh per m2 aan zoninstraling (ter vergelijking: de stad Nairobi in Kenia, vlak bij de evenaar, ontvangt 2000 kWh per m2 per jaar), maar het is nog steeds genoeg om interessant te zijn. We betalen in Nederland namelijk (veel) meer voor onze elektriciteit. Wil je weten hoeveel m2 is jouw dak is? Doe de gratis dakcheck .

  • Ik heb schaduw op mijn dak van bomen/hoge gebouwen/schoorsteen/etc. Hoe weet ik of dit invloed heeft?

    Bij onze gratis dakcheck kijken wij altijd naar de invloed van eventuele schaduw op uw dak. We meten met behulp van geavanceerde software (met straat- en satellietbeelden) nauwkeurig je dak in, waardoor wij met grote precisie kunnen zien hoeveel panelen er op je dak passen en in welke opstelling deze het efficiëntst opwekken (wij kunnen namelijk ook de schaduwinval meten).
    Waar mogelijk is het altijd goed om schaduw zoveel mogelijk te vermijden, maar door toepassing van state-off-the-art techniek (optimizers) zorgen we er voor dat schaduw op één paneel de werking van de rest van de zonnepanelen niet negatief beïnvloedt.
    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Passen er niet meer panelen op mijn dak? / Bij een ander aanbieder passen er meer panelen op mijn dak

    Het is helaas niet mogelijk om te dicht bij de dankrand, dakgoot, of nok panelen te plaatsen omdat de wind daar de meeste kracht heeft. Wij werken volgens normen en richtlijnen. Bij de zware storm van 18 januari 2018 zijn al onze systemen blijven liggen. Dat kan geen enkele andere grote aanbieder zeggen. Kwaliteit staat bij ons voorop.

  • Ik heb een dakkapel. Kunnen daar ook zonnepanelen op?

    Nee, wij plaatsen niet op dakkapellen. Aan een dakkapel zijn minder strenge veiligheidseisen gesteld dan aan daken. Daardoor kunnen wij de veiligheid van de installatie van zonnepanelen op dakkapellen niet garanderen. Is de dakkapel bedekt met dakpannen en is de hellingshoek van het dak groter dan 20 graden? Dan kan het vaak wel. Wil je het zeker weten? Wij beoordelen het graag voor je. Vraag dan een gratis dakcheck aan.

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte, zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Kan ik ook panelen op een grasveld plaatsen?

    Helaas bieden we deze optie niet. Het is technisch wel mogelijk, maar dit is veel gevoeliger voor schade en diefstal. Omdat wij verantwoordelijk blijven voor de panelen en de opbrengst ervan, is dit niet iets dat binnen ons aanbod ligt.

  • Heb ik ruimte genoeg voor zonnepanelen?

    Dit hang uiteraard af van de grootte van je dak. Eén zonnepaneel is ongeveer 1 meter bij 1,65 meter. Op een plat dak is wat meer ruimte nodig voor hetzelfde aantal panelen, dit omdat ze anders schaduw werpen op het volgende paneel. Het is het meest interessant om het aantal zonnepanelen te nemen dat jouw jaarlijkse elektriciteitsverbruik dekt. Maar ook als er minder panelen op passen dan je nodig hebt om je verbruik te dekken, kan het nog steeds rendabel zijn.
    Je kunt het beste een offerte aanvragen via onze website. Dan meten wij met behulp van geavanceerde software (met straat- en satellietbeelden) nauwkeurig je dak in, waardoor wij met grote precisie kunnen zien hoeveel panelen er op je dak passen en in welke opstelling deze het efficiëntst opwekken (wij kunnen namelijk ook de schaduwinval meten).
    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte, zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Is mijn dak sterk genoeg voor zonnepanelen?

    De meeste daken zijn sterk genoeg. Als wij twijfelen aan de staat van het dak, laten wij het dak vooraf door onze installateur (middels een schouw) beoordelen. Veiligheid boven alles!

  • Hoe worden de zonnepanelen op mijn dak geplaatst?

    Op een schuin dak gebruiken we dakhaken en een frame. De haken worden onder de pannen aan de pannenlatten gehaakt. Het frame word aan de haken geklikt en hier komen dan de panelen op.

    Op een plat dak worden de panelen onder een hoek van 12 graden op een frame geplaatst. Dit frame wordt verzwaard (afhankelijk van hoe hoog het platte dak is) zodat het niet van het dak kan waaien. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het frame het dak niet kan beschadigen.

    Op welk deel van het dak de zonnepanelen geplaatst worden, is onder andere afhankelijk van de vorm van het dak, de beschikbare ruimte en de aanwezigheid van schaduwgevende objecten.

  • Levert de wisselende stroomproductie van zonnepanelen (wel zon, geen zon) geen risico’s op voor mijn elektrische apparaten?

    Nee, dit kan absoluut geen kwaad. De omvormer zorgt ervoor dat de stroom altijd de juiste spanning heeft. Op het moment dat er meer of minder stroom van de zonnepanelen komt dan er nodig is, vindt er uitwisseling met het elektriciteitsnet plaats. Er ontstaan dus geen energiepieken of -dalen bij jouw elektrische apparaten.

  • Heb ik een batterij nodig voor het opslaan van de stroom van de zonnepanelen?

    Nee, je blijft gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet. Wanneer je meer stroom verbruikt dan je zonnepanelen opwekken, haal je het tekort uit het elektriciteitsnet. Het elektriciteitsnet fungeert dus als een virtuele batterij.

    Als de zonnepanelen meer stroom opwekken dan je op dat moment gebruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Bij jouw jaarafrekening (na een jaar energie afname) bekijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt weggegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Bijvoorbeeld: je hebt 2900 kWh geproduceerd met jouw zonnepanelen en je hebt 3000 kWh verbruikt. Dan moet je alleen nog maar betalen voor de overige 100 kWh. Dit noemen we ook wel ‘salderen’.

  • Heeft het nut om zonne­panelen te nemen als mijn dak niet op het zuiden gericht is?

    Ja, ook daken die op het oosten of het westen liggen, zijn vaak rendabel. Alleen daken die op het noorden gericht zijn, zijn meestal niet rendabel in Nederland. Het beste kun je een dakcheck aanvragen via www.solease.nl/offerte, dan berekenen onze solar experts wat jouw dak je kan opleveren.