Veelgestelde vragen – Service en Onderhoud

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over onze service en hoe het in zijn werk gaat als er onderhoud nodig is aan het zonnestroomsysteem. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Het zonnestroomsysteem op mijn dak werkt niet, wat nu?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Is het geen donkere winterdag?
    Het meest voorkomende probleem is dan vaak dat er een schakelaar in je meterkast niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem.

    We willen je vragen te kijken of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen). Is dit niet het geval? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Staat de schakelaar gewoon omhoog? Volg dan de volgende stappen.

    1. Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    2. Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    3. Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Staan alle schakelaars goed? Controleer dan of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden. Controleer daarna je internetverbinding. Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.

  • Tijdens de installatie is er iets beschadigd, wat nu?

    Neem contact op met Solease via info@solease.nl met zo veel mogelijk informatie en foto’s. Wij helpen je dan graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

  • Hoe moet ik mijn zonnepanelen onderhouden?

    In principe is onderhoud aan je zonnepanelen nauwelijks nodig. Doordat de zonnepanelen schuin gemonteerd worden en zijn voorzien van een vuilwerende coating, spoelt de regen ze schoon. Schoonmaken is daarom niet nodig. Wij houden via de monitoring in de gaten of jouw systeem nog optimaal functioneert.

    Lees meer in ons blog “Hoe maak je zonnepanelen schoon?“:
       Meer over onderhoud

  • Er zitten vogels onder mijn zonnepanelen, is dit gevaarlijk?

    Het komt extreem weinig voor dat vogels schade toe brengen aan de panelen. Alser vogels onder de panelen zitten, dan zijn het vaak kauwen. Deze vogels zijn een beschermde diersoort, wat het onmogelijk maakt om de nesten te verwijderen. Meestal vertrekken de vogels vanzelf wanneer het weer warmer wordt.

  • Mijn omvormer lijkt niet meer te werken, wat nu?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Heb je het vermoeden dat je omvormer niet werkt tussen februari en november terwijl het licht genoeg lijkt buiten? Het meest voorkomende probleem is dat er een schakelaar niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem. We willen je vragen het volgende uit te voeren:

    Check allereerst of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen. Nee? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Ja? Volg dan de volgende stappen.

    Stap 1: Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    Stap 2: Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    Stap 3: Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Werkt het na deze stappen nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

  • Werken zonnepanelen ook als het donker is of als er sneeuw op ligt?

    Zonnepanelen hebben licht nodig om stroom te kunnen produceren, zo simpel is het. ‘s Nachts (en wanneer het donker is) wordt er dus niks opgewekt, maar het kan ook voorkomen dat de zonnepanelen overdag niks opwekken. Dit verschijnsel zie je op de donkerste dagen van het jaar (december/januari), en is te verklaren doordat het licht te zwak is om de opstartspanning te halen.

    Als de panelen met sneeuw bedekt zijn, produceren ze meestal geen energie. De sneeuw werkt als een deken die maar weinig licht doorlaat. In Nederland valt het verlies aan opbrengst door sneeuw erg mee. Sneeuw verdwijnt meestal binnen een paar dagen en in de winter is er sowieso minder opbrengst door een lage zon en korte dagen. Maak je dus geen zorgen over sneeuw. Zodra de zon weer gaat schijnen verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon!

    Belangrijk: ga niet zelf de panelen schoonvegen, hiermee is de kans groot dat je de zonnepanelen beschadigt.

    Meer over sneeuw op panelen

  • Kan ik zonnepanelen bij laten plaatsen als mijn stroomverbruik (blijvend) toeneemt?

    Voordat wij een legplan maken adviseren wij de klant om hun toekomstig verbruik te schatten, zodat het systeem ook in de toekomst passend is naar de energiebehoefte.

    Zonnepanelen bij laten plaatsen is mogelijk, afhankelijk van de omvormer die bij jouw thuis is geïnstalleerd. Een omvormer kan maar een bepaald vermogen aan. Als het zonnestroomsysteem meer vermogen heeft dan je omvormer aankan, dan kan dit voor schade zorgen. Wil je het systeem op je dak uitbreiden, maar past dit niet meer op de omvormer? Dan kun je een 2e systeem laten installeren, op voorwaarde dat er genoeg ruimte is op je dak voor minimaal 4 zonnepanelen.

    Het beste is om van te voren al een duidelijk beeld te hebben van het energieverbruik nu en in de toekomst. Wil je weten het mogelijk is om zonnepanelen op jouw dak te laten bijplaatsen? Stuur dan een e-mail naar info@solease.nl.

  • Wat te doen bij lekkage?

    Vermoed je dat de lekkage is ontstaan door de installatie van het zonnestroomsysteem? Neem dan contact op met Solease via info@solease.nl. Voeg zo veel mogelijk informatie en foto’s toe. Wij helpen je graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

            

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact