Veelgestelde vragen – Schouw en installatie

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over schouwen en installeren. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Wanneer wordt er bij mij geïnstalleerd/geschouwd?

    Je bent akkoord gegaan met de offerte en dat betekent dat er binnenkort een stel prachtige zonnepanelen op jouw dak liggen te blinken in de zon. Mooie vooruitzichten!

    Na het ontvangen van jouw akkoord, delen we jouw contactgegevens met de installateur zodat hij contact met je kan opnemen om de installatie of schouw in te plannen. Hij neemt doorgaans binnen 2 weken contact op. Soms wachten we nog op een actie van jou. Kijk dan even op Wat moet ik doen? en binnen 2 minuten weet je of je nog iets moet doen of dat je lekker achterover kan leunen.

  • Ik heb geen meterkast foto's, want ik woon er (nog) niet. Wat nu?

    Om er zeker van te zijn dat het systeem wat we maken past op de aansluitingen in jouw huis, is het belangrijk dat wij foto’s ontvangen van de meterkast. Je kan hiervoor contact opnemen met de makelaar of met de bewoner van jouw (toekomstige) huis. Deze kan foto’s (laten) maken. Lukt dat niet? Vraag dan welke type aansluiting en wat voor meter er in de meterkast zit. Met deze informatie komen wij meestal ver genoeg om de installatie goed voor te bereiden.

  • Het totale vermogen van mijn zonnepanelen is hoger dan mijn omvormer, klopt dit wel?

    In bepaalde gevallen adviseren we een systeem waarbij de omvormer kleiner is dan het vermogen van de zonnepanelen. Wil je weten waarom wij voor een bepaalde omvormer kiezen en wat de voordelen zijn van een te kleine omvormer? Lees dan onze blog: “Waarom is het vermogen van mijn zonnepanelen groter dan mijn omvormer aankan?“.

  • Melden jullie bij mijn energieleverancier dat ik zonnepanelen krijg?

    Nee, dit kan je zelf doen en is heel makkelijk. Binnen 10 minuten heb je de zonnepanelen aangemeld via de website van www.energieleveren.nl. Dit zorgt ervoor dat je netbeheerder op de hoogte is.

    NB: Solease is geen eigenaar van de website energieleveren.nl, deze website wordt beheerd door alle netbeheerders. In verband met de privacywetgeving kunnen en mogen we geen zonnepanelen aanmelden voor onze klanten.

  • Hoe vraag ik de btw terug bij aanschaf van de zonnepanelen?

    Wanneer je klant bent bij Solease, kun je gebruik maken van onze btw-service. Wil je het toch zelf regelen, dan kun je in dit artikel vinden hoe dit werkt.

  • Wat moet ik vragen/vertellen aan mijn energieleverancier?

    Met zonnepanelen gaat jouw elektriciteitsrekening omlaag en daarbij ook het voorschotbedrag dat je betaalt aan de energiemaatschappij. Na een jaar is pas volledig duidelijk wat het systeem oplevert en hoeveel energie je zelf verbruikt. Hou er wel rekening mee dat de opbrengst van je systeem elk jaar kan verschillen, afhankelijk van de zonuren en bewolking.

    Bij een jaarafrekening berekent de energiemaatschappij jouw nieuwe voorschotbedrag, maar je kunt ook direct een verlaging aanvragen. Ons advies is om het voorschotbedrag te verlagen met het huurbedrag. Dit kan meestal telefonisch.

  • Wat moet ik invullen op energieleveren.nl?

    Energieleveren.nl vraagt je om de volgende gegevens aan te leveren:

    • Merk van de omvormer
    • Vermogen van de omvormer in kiloWatt
    • Merk van de zonnepanelen
    • Aantal zonnepanelen
    • Vermogen per zonnepaneel (in Wattpiek)
    • Totaalvermogen systeem (in Wattpiek)
    • Of er een elektriciteitsopslag aanwezig is en zo ja: datum ingebruikname

    We krijgen nogal eens vragen over het totaalvermogen van het systeem. Het totaalvermogen van je systeem is het maximale vermogen van jouw systeem, het Wattpiek vermogen. Dit is dus niet je verwachte opbrengst. Voorbeeld: je krijgt 10 zonnepanelen met vermogen 320 Wattpiek per paneel. Je Wattpiek vermogen is dan 3.200 Wp. Dit is het getal wat je invult.

    Goed om te weten: om je systeem aan te kunnen melden, moet je eerst een account aanmaken op energieleveren.nl.

  • Ik wil mijn systeem uitbreiden, kan ik zonnepanelen bij laten plaatsen?

    Zonnepanelen bij laten plaatsen is mogelijk, afhankelijk van de beschikbare ruimte op je dak en van omvormer die bij jouw thuis is geïnstalleerd. Een omvormer kan maar een bepaald vermogen aan. Als het zonnestroomsysteem meer vermogen heeft dan je omvormer aankan, dan kan dit voor schade zorgen. Wil je het systeem op je dak uitbreiden, maar past dit niet meer op de omvormer? Dan kun je een 2e systeem laten installeren, op voorwaarde dat er genoeg ruimte is op je dak voor minimaal 4 zonnepanelen.

    Voordat wij een legplan maken adviseren wij de klant om hun toekomstig verbruik te schatten, zodat het systeem ook in de toekomst passend is naar de energiebehoefte. Het beste is om van te voren al een duidelijk beeld te hebben van het energieverbruik nu en in de toekomst.

    Wil je weten het mogelijk is om zonnepanelen op jouw dak te laten bijplaatsen? Stuur dan een e-mail naar info@solease.nl.

  • Krijg ik een nieuwe meter in mijn meterkast?

    In de meeste gevallen is er geen nieuwe meter nodig. Helaas is het niet in alle gevallen zo dat de meter ook stroom kan terug leveren. Het zit namelijk zo: de energie die jij niet gebruikt, wordt teruggeleid naar het elektriciteitsnet. Dit noemen we ook wel ‘salderen’. Wanneer het donker is, vul je jouw tekort weer aan via het elektriciteitsnet. Aan het einde van het jaar kijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt gegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Je mag ons bij de aanvraag van een offerte altijd een foto sturen van je meter, zodat wij vooraf een inschatting kunnen maken of er aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk controleren we ook bij installatie of de meter wel terugdraait. Kijk ook even hier: zonnepanelen aanmelden bij netbeheerder

    Hieronder een beknopt overzicht van de verschillende meters:

    1. Ferrarismeter: dit is de ouderwetse draaischijfmeter. In de meeste gevallen kan deze gewoon terugdraaien. Je meter combineert hierdoor je stroomverbruik en je opgewekte energie door heen en weer te draaien. Ideaal eigenlijk, want de teruglevering wordt hierdoor niet apart geregistreerd, maar gaat vanzelf. Vooral als je niet méér gaat opwekken dan je gaat verbruiken (zoals de meeste mensen), wat erin resulteert dat je aan het einde van het jaar nog maar een (klein) bedrag moet betalen aan je leverancier. Dan is er dus geen reden om de meter te vervangen. Niemand, behalve jijzelf, ziet wat je opwekt en terug levert. Je kunt de opgewekte kWh zelf zien op zowel je omvormer als via de online monitoring en app.

    2. Analoge meter zonder draaischijf: Analoge meters (met draaiende cijfers) zonder draaischijf kunnen meestal niet terugdraaien. Heb je een dergelijke meter, neem dan contact op met je netbeheerder voor meer informatie en eventueel plaatsing van een nieuwe meter. Je kunt ook contact opnemen met ons voor advies.

    3. Digitale meter: De meeste digitale meters kunnen ook teruglevering registreren en geven dit automatisch door aan de netbeheerder, waarna de energieleverancier deze informatie daar kan opvragen. Je dient wel door te geven dat je stroom gaat terugleveren en te controleren of je netbeheerder dit wel registreert. Helaas zijn enkele digitale meters, vooral geleverd door Oxxio, niet in staat om teruglevering te registreren, in dit geval heb je een nieuwe meter nodig.

  • Hoe worden de zonnepanelen op mijn dak geplaatst?

    Op een schuin dak gebruiken we dakhaken en een frame. De haken worden onder de pannen aan de pannenlatten gehaakt. Het frame word aan de haken geklikt en hier komen dan de panelen op.

    Op een plat dak worden de panelen onder een hoek van 13 graden op een frame geplaatst. Dit frame wordt verzwaard (afhankelijk van hoe hoog het platte dak is), zodat het niet van het dak kan waaien. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het frame het dak niet kan beschadigen.

    Op welk deel van het dak de zonnepanelen geplaatst worden, is onder andere afhankelijk van de vorm van het dak, de beschikbare ruimte en de aanwezigheid van schaduwgevende objecten.

    Wil je weten hoeveel zonnepanelen er op jouw dak passen? Doe dan onze dakcheck.

  • Ik ben gebeld door een ander bedrijf dan Solease voor een schouw/installatie/serviceklus, klopt dit wel?

    Ja, dat kan goed. Solease werkt samen met verschillende installateubedrijven zodat er monteurs bij jou uit de buurt naar je toekomen. Dat voelt vertrouwt en is nog duurzaam ook (scheelt weer brandstof!). Geen van deze monteurs zullen je vragen om je rekeningnummer of andere gevoelige informatie. Wordt dit wel gedaan? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

            

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact