Veelgestelde vragen – Schouw en installatie

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over schouwen en installeren. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Wanneer krijg ik mijn schouw en/of installatiedatum?

    Door de extreme drukte kunnen wij momenteel slechts kort van tevoren een exacte datum voor schouw of installatie communiceren. We werken er achter de schermen hard aan om alle zonnepanelen zo snel mogelijk op alle daken te krijgen.

    Lees meer

  • De installatie is gepland. Welke voorbereidingen moet ik treffen?

    Goed dat je nadenkt over voorbereidingen. Er zijn nog een aantal dingen die je zelf moet regelen, voordat je zorgeloos kunt genieten van jouw zelf opgewekte groene stroom. We hebben het voor je op een rijtje gezet op ons klantportaal.
       Open klantportaal

  • Hoe ziet de installatiedag eruit?

    De installatie wordt in de meeste gevallen uitgevoerd door 2 á 3 installateurs/monteurs. Een installatie duurt gemiddeld één dag(deel), bij hele grote systemen meerdere dagen. Wat er allemaal gaat gebeuren, hebben we voor je uitgeschreven.
       De installatiedag

  • Wat is een schouw en wat kost het?

    Tijdens een schouw controleert de installateur of de zonnepanelen op jouw dak geïnstalleerd kunnen worden volgens het legplan in de offerte (of vergelijkbaar). Als het kan, doet hij dit telefonisch. In sommige gevallen komt hij bij jou thuis kijken. Daarnaast beoordeelt hij de route van het kabeltraject en de kwaliteit van het dak.

    Wat kost een schouw?
    Je hebt van ons een offerte ontvangen. Dit betreft een all-in prijs. Moet er bij jou geschouwd worden en word je klant? Dan zijn er géén bijkomende kosten. In sommige situaties zijn er wel mogelijk kosten verbonden aan de schouw. Hieronder kun je dat bekijken.
       Schouwkosten bereken

  • Wanneer wordt er bij mij geïnstalleerd/geschouwd?

    Je bent akkoord gegaan met de offerte en dat betekent dat er binnenkort een stel prachtige zonnepanelen op jouw dak liggen te blinken in de zon. Mooie vooruitzichten! Zo gaan we het doen:

    Nadat je akkoord bent gegaan met de offerte (het akkoordformulier hebt doorlopen) delen we jouw contactgegevens met de installateur zodat hij contact met je kan opnemen om de installatie of schouw in te plannen.

    Soms wachten we nog op een actie van jou. Klik even op onderstaande knop en binnen 2 minuten weet je of je nog iets moet doen of dat je lekker achterover kan leunen.
    Wat moet ik doen?

  • Hoe worden de zonnepanelen op mijn dak geplaatst?

    Op een schuin dak gebruiken we dakhaken en een frame. De haken worden onder de pannen aan de pannenlatten gehaakt. Het frame word aan de haken geklikt en hier komen dan de panelen op.

    Op een plat dak worden de panelen onder een hoek van 13 graden op een frame geplaatst. Dit frame wordt verzwaard (afhankelijk van hoe hoog het platte dak is), zodat het niet van het dak kan waaien. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het frame het dak niet kan beschadigen.

    Wil je weten hoeveel zonnepanelen er ongeveer op jouw dak passen? In 2 minuten weet je het!
    Doe de dakcheck

  • Hoe vraag ik de btw terug bij aanschaf van de zonnepanelen?

    Zonnepanelen koop je vanaf 1 januari 2023 (factuurdatum), direct zonder btw aan. Je hoeft de btw dus niet langer bij de Belastingdienst terug te vragen. Dit geldt voor particulieren met een systeem tot 10.000 Wattpiek.

    Heb je een groter systeem en ga je dus meer dan €1800 per jaar verdienen met je zonnestroomsysteem dan geldt de oude regeling; je betaalt eerst 21% btw en kunt deze later terugvragen. Hiervoor moet je jezelf bij de Belastingdienst registeren als btw-ondernemer (met zonnepanelen heb je namelijk een eigen energiefabriekje op je dak en daarom ziet de Belastingdienst jou als zelfstandig ondernemer). Eenmaal geregistreerd als ondernemer kun je het btw-teruggave verzoek indienen.

    Maak gebruik van onze btw-service
    Ben jij een particulier met een groot systeem (> 10.000 Wattpiek) en heb je hulp nodig? Dan kun je nog steeds gebruik maken van onze btw-service. Samen met een extern adviseur zorgen wij ervoor dat jij de btw ontvangt.
       Bekijk btw-service

  • Ik ben gebeld door een ander bedrijf dan Solease voor een schouw/installatie/serviceklus, klopt dit wel?

    Ja, dat kan goed. Solease werkt samen met verschillende installatiebedrijven zodat er monteurs bij jou uit de buurt naar je toekomen. Dat voelt vertrouwt en is nog duurzaam ook (scheelt weer brandstof!). Geen van deze monteurs zullen je vragen om je rekeningnummer of andere gevoelige informatie. Wordt dit wel gedaan? Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte.
       Contact opnemen

  • Melden jullie bij mijn energieleverancier dat ik zonnepanelen krijg?

    Nee, in verband met de privacywetgeving kunnen en mogen we geen zonnepanelen aanmelden voor onze klanten. Gelukkig kun je dit snel en eenvoudig zelf doen. Binnen 10 minuten heb je de zonnepanelen aangemeld via de website van energieleveren.nl.
       naar energieleveren.nl

    NB: Solease is geen eigenaar van de website energieleveren.nl, deze website wordt beheerd door alle netbeheerders.

  • Krijg ik een nieuwe meter in mijn meterkast?

    In de meeste gevallen is er geen nieuwe meter nodig omdat de meeste meters kunnen terugdraaien of de teruglevering van stroom registreren. Helaas kunnen niet alle meters stroom terugleveren. Dit is wel noodzakelijk om te kunnen ‘salderen’. Hieronder zie je de enkele meters en hun (on)geschiktheid.

    is mijn meter geschikt of ongeschikt voor terugleveren zonnepanelen

    Laat het ons beoordelen
    Je mag ons bij de aanvraag van een offerte altijd een foto sturen van je meter, zodat wij vooraf een inschatting kunnen maken of er aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk controleren we ook bij installatie of de meter wel terugdraait.
       Contact opnemen

  • Wat moet ik vragen/vertellen aan mijn energieleverancier?

    Met zonnepanelen gaat jouw elektriciteitsrekening omlaag en daarbij ook het voorschotbedrag dat je betaalt aan de energiemaatschappij. Na een jaar is pas volledig duidelijk wat het systeem oplevert en hoeveel energie je zelf verbruikt. Hou er wel rekening mee dat de opbrengst van je systeem elk jaar kan verschillen, afhankelijk van de zonuren en bewolking.

    Bij een jaarafrekening berekent de energiemaatschappij jouw nieuwe voorschotbedrag, maar je kunt ook direct een verlaging aanvragen. Ons advies is om het voorschotbedrag te verlagen met het huurbedrag. Dit kan meestal telefonisch.

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

            

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact