Veelgestelde klantvragen – Onderhoud, schade of storing

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over wat je moet doen als je een storing vermoed, een reparatieverzoek wilt indienen of als je schade wilt melden. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Het zonnestroomsysteem op mijn dak werkt niet, wat nu?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Is het geen donkere winterdag?
    Het meest voorkomende probleem is dan vaak dat er een schakelaar in je meterkast niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem.

    We willen je vragen te kijken of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen). Is dit niet het geval? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Staat de schakelaar gewoon omhoog? Volg dan de volgende stappen.

    1. Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    2. Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    3. Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Staan alle schakelaars goed? Controleer dan of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden. Controleer daarna je internetverbinding. Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.

  • Ik heb schade, wat nu?

    Is er schade ontstaan? Wat vervelend. Meld de schade zo snel mogelijk bij onze klantenservice via het contactformulier. Zij helpen je verder.
       Contactformulier

  • Tijdens de installatie is er iets beschadigd, wat nu?

    Neem contact op met Solease via info@solease.nl met zo veel mogelijk informatie en foto’s. Wij helpen je dan graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

  • Mijn omvormer geeft een code aan/er brand een lampje. Wat moet ik doen?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • Ik zie geen opbrengst meer op de monitoring. wat nu?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen en is het licht buiten? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • Hoe moet ik mijn zonnepanelen onderhouden?

    In principe is onderhoud aan je zonnepanelen nauwelijks nodig. Doordat de zonnepanelen schuin gemonteerd worden en zijn voorzien van een vuilwerende coating, spoelt de regen ze schoon. Schoonmaken is daarom niet nodig. Wij houden via de monitoring in de gaten of jouw systeem nog optimaal functioneert.

    Lees meer in ons blog “Hoe maak je zonnepanelen schoon?“:
       Meer over onderhoud

  • Werken zonnepanelen ook als het donker is of als er sneeuw op ligt?

    Zonnepanelen hebben licht nodig om stroom te kunnen produceren, zo simpel is het. ‘s Nachts (en wanneer het donker is) wordt er dus niks opgewekt, maar het kan ook voorkomen dat de zonnepanelen overdag niks opwekken. Dit verschijnsel zie je op de donkerste dagen van het jaar (december/januari), en is te verklaren doordat het licht te zwak is om de opstartspanning te halen.

    Als de panelen met sneeuw bedekt zijn, produceren ze meestal geen energie. De sneeuw werkt als een deken die maar weinig licht doorlaat. In Nederland valt het verlies aan opbrengst door sneeuw erg mee. Sneeuw verdwijnt meestal binnen een paar dagen en in de winter is er sowieso minder opbrengst door een lage zon en korte dagen. Maak je dus geen zorgen over sneeuw. Zodra de zon weer gaat schijnen verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon!

    Belangrijk: ga niet zelf de panelen schoonvegen, hiermee is de kans groot dat je de zonnepanelen beschadigt.

    Meer over sneeuw op panelen

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact