Veelgestelde vragen – Monitoring en Garantie

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over de monitoring en garantie van onze zonnepanelen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Eén zonnepaneel wekt minder op dan de andere panelen, hoe kan dit?

    Heb je een SolarEdge omvormer? Dan kan je de opbrengst per zonnepaneel bekijken. Het standaard overzicht zal zich vormen in de energie dat elk zonnepaneel over de gehele dag heeft geproduceerd. Als er een deel van de dag schaduw valt op 1 van de panelen, dan is aan het einde van de dag de totaal opbrengst voor dat paneel lager. Gebruik de playback functie om een beter inzicht te krijgen.

    Zie je alsnog gekke waardes dan kan je altijd even contact opnemen met ons. Dan zullen we er samen naar kijken.

  • Waarom verschilt te opbrengst tussen mijn app/omvormer en mijn slimme meter?

    Het klopt dat er een verschil zit tussen je monitoring en je nota aan het einde van de maand en/of het jaar. Dat zit zo:

    De app/omvormer meet de opbrengst van je systeem. De stroom die je opwekt met de zonnepanelen gaat eerst via je meterkast naar de apparaten in je huis (bijvoorbeeld als je wasmachine of tv aanstaat)? Alleen de resterende stroom wordt teruggeleverd aan het net. De slimme/draaischijf-meter meet alleen wat er teruggeleverd wordt aan het net.

  • Ik zie geen opbrengst meer in mijn monitoringsstatistieken, wat kan er aan de hand zijn?

    Dat is vervelend. Je wilt natuurlijk dolgraag weten wat de zonnepanelen opwekken! Dit is wat je kunt doen:

    • Controleer eerst of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden.
    • Controleer daarna je internet verbinding. Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Is dit het geval? Probeer de verbinding dan te herstellen en verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).
    • Ben je middels een UTP kabel verbonden of er zitten Wifiversterkers tussen? Dan adviseren we om de kabel of de Wifiversterkers te resetten.
    • Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af.

    Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact op via info@solease.nl.

  • Ik heb een draaischijfmeter, moet ik mijn meter vervangen?

    Zolang je draaischijfmeter geen teruglooprem heeft, hoef je de meter niet te vervangen. In januari 2023 ben je verplicht om een slimme meter te hebben als er zonnepanelen op je dak liggen. We raden je aan om de meter op tijd te vervangen om de drukte straks voor te zijn.

  • Ik heb een nieuwe internetprovider, hoe verbind ik de omvormer weer met internet?

    Om je omvormer te verbinden met de Wifi, kun je deze handleidingen gebruiken die te vinden zijn op solease.nl/klantportaal/aanmelden-voor-monitoring-zonnepanelen.

  • Mijn omvormer lijkt niet meer te werken, wat nu?

    Het meest voorkomende probleem is dat er een schakelaar niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem. We willen je vragen het volgende uit te voeren:

    Check allereerst of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen. Nee? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Ja? Volg dan de volgende stappen.

    Stap 1: Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    Stap 2: Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    Stap 3: Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Werkt het na deze stappen nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

  • Ik zie niets meer op de monitoring. wat nu?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen en is het licht buiten? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • Mijn omvormer geeft een code aan/er brand een lampje. Wat moet ik doen?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • De opbrengst van de energiemaatschappij en de monotoringsapp komen niet overeen. Hoe kan dit?

    Het is mogelijk dat deze twee opbrengsten verschillen van elkaar. Als er geen stroom wordt verbruikt op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, wordt dit geleverd aan het openbare elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld wanneer je overdag niet thuis bent en er verder geen apparaten aan of op standby staan. Dit is de opbrengst die de energiemaatschappij leest.

    De opgewekte stroom die jij direct gebruikt, op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, dus bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aanstaat, loopt niet eerst langs de meter. De stroom wordt eerst aan het apparaat geleverd en daarna naar de meter. De energiemaatschappij kan deze stroom niet meten en daardoor ontstaat er een verschil. De monitoringsapp ziet wel alle stroom die jij opwekt met je zonnesysteem.

  • Wanneer ontvang je de inloggegevens voor monitoring?

    Het monitoringssysteem wordt aangesloten bij de installatie. De inloggegevens ontvang je ongeveer twee weken na installatie van het zonnestroomsysteem. Heb je na 3 weken nog steeds niks ontvangen? Stuur ons dan een mailtje.

    Aanmelden en inloggen voor monitoring? Kijk op onze website.

  • Wanneer moet ik mijn zonnepanelen aanmelden?

    Het is handig om de zonnepanelen al voor de installatie aan te melden. Zo ben je zeker dat altijd de juiste informatie wordt gebruikt voor het berekenen van de door jouw teruggeleverde energie. Er wordt namelijk ook gekeken of jouw meter kan terugleveren aan het net.

    De ingangsdatum die je kunt invullen is de dag van de installatie.
    Lees hier meer over voorbereidingen voor de installatiedag

  • Wat te doen bij lekkage?

    Vermoed je dat de lekkage is ontstaan door de installatie van het zonnestroomsysteem? Neem dan contact op met Solease via info@solease.nl. Voeg zo veel mogelijk informatie en foto’s toe. Wij helpen je graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of de app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Heb je een draaischijfmeter? Dan zie je de draaischijf terugdraaien bij zonnig weer.

  • Wat als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat?

    Als verhuurder van zonnepanelen is dit ons risico. Kortom: Wij zorgen voor het onderhoud en de reparatie, dus als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat, dan blijven wij zorgen dat je panelen goed blijven werken.

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

            

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact