Veelgestelde klantvragen – Monitoring
Op deze pagina staan veelgestelde vragen over de monitoring van de zonnepanelen op je dak. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
-
Wanneer ontvang je de inloggegevens voor monitoring?
Het monitoringssysteem wordt aangesloten bij de installatie. De inloggegevens ontvang je ongeveer twee weken na installatie van het zonnestroomsysteem. Heb je na 3 weken nog steeds niks ontvangen? Stuur ons dan een mailtje.
Aanmelden en inloggen voor monitoring? Kijk op onze website.
-
Ik zie geen opbrengst meer op de monitoring. wat nu?
Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen en is het licht buiten? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.
-
Welke maanden is de opbrengst het hoogst?
Zonnepanelen wekken niet altijd evenveel energie op. Dit varieert niet alleen van maand tot maand, maar kan zelfs tot in de minuten verschillen. Er zijn veel factoren die de uiteindelijke opbrengst bepalen, zoals de tijd van het jaar, het weer en je woonplaats.
Het weer zorgt voor schommelingen op korte termijn, maar als je de opbrengst per maand gaat bekijken zie je al snel dat een aantal maanden duidelijk boven de rest uitsteekt. Het zal je misschien verbazen, maar in de maand mei is de opbrengst net een tikkeltje hoger dan in juni en juli (alle drie rond de 13% van de jaaropbrengst), op de voet gevolgd door april (12%) en augustus (11%). In de maanden december (2%), januari (3%) en november (3%) is de opbrengst het laagst.
Wil je het meer over weten? We hebben er een heel artikel over geschreven:
Meer over opbrengst -
Eén zonnepaneel wekt minder op dan de andere panelen, hoe kan dit?
Heb je een SolarEdge omvormer? Dan kan je de opbrengst per zonnepaneel bekijken. Het standaard overzicht zal zich vormen in de energie dat elk zonnepaneel over de gehele dag heeft geproduceerd. Als er een deel van de dag schaduw valt op 1 van de panelen, dan is aan het einde van de dag de totaal opbrengst voor dat paneel lager. Gebruik de playback functie om een beter inzicht te krijgen.
Zie je alsnog gekke waardes dan kan je altijd even contact opnemen met ons. Dan zullen we er samen naar kijken.
-
Waarom verschilt te opbrengst tussen mijn app, omvormer en mijn slimme meter?
Het klopt dat er een verschil zit tussen je monitoring en je nota aan het einde van de maand en/of het jaar. Dat zit zo:
De omvormer meet de opbrengst van je systeem, deze opbrengst zie je terug in de monitorings-app. De stroom die je opwekt met de zonnepanelen gaat eerst via je meterkast naar de apparaten in je huis (bijvoorbeeld als je wasmachine of tv aanstaat). Alleen de resterende stroom wordt teruggeleverd aan het net. De slimme/draaischijf-meter meet alleen wat er teruggeleverd wordt aan het net.
-
Ik zie geen opbrengst meer in mijn monitoringsstatistieken, wat kan er aan de hand zijn?
Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.
Zie je geen opbrengst in je monitoringsstatistieken tussen februari en november? Dat is vervelend! Je wilt natuurlijk dolgraag weten wat de zonnepanelen opwekken! Dit is wat je kunt doen:
- Controleer eerst of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden.
- Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Controleer daarom je internetverbinding. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af.
- Lijk de internetverbinding verbroken? Probeer de verbinding dan te herstellen en verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).
- Ben je middels een UTP kabel verbonden of er zitten Wifiversterkers tussen? Dan adviseren we om de kabel of de Wifiversterkers te resetten.
Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact op via info@solease.nl.