Veelgestelde vragen – Facturen en betalingen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen over administratie en betalingen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
-
Kan ik als huurklant mijn afschrijfdatum veranderen?
Ja, dat kan. Momenteel wordt het huurbedrag aan het einde van de kalendermaand afgeschreven. Wij kunnen ons voorstellen dat het fijner is als je zelf kan bepalen wanneer je de huur voor de zonnepanelen betaald. Bijvoorbeeld na het krijgen van je salaris of toeslag(en).Je kunt kiezen uit 3 verschillende afschrijfdata, namelijk op: de 15e, de 25e of 1ste van de volgende maand.
Zo betaal je wanneer het jou uitkomt. Elke huurklant ontvangt per mail de mogelijkheid om de afschrijfdatum te veranderen.
-
Wanneer wordt de factuur afgeschreven?
Als je bij ons zonnepanelen huurt, ontvang je de factuur per mail rond de 15e van de maand. Deze factuur wordt aan het einde van de maand (rond de 30ste) afgeschreven. Het is mogelijk dat de afschrijving 1 à 2 dagen ervoor of erna plaatsvindt.
Wanneer de automatische incasso niet is gelukt, proberen we het een week later nog een keer.
Heb je zonnepanelen gekocht? Dan ontvang je 1 dag na de installatie de factuur. Het verschuldigde bedrag maak je zelf naar ons over en moet uiterlijk twee dagen na factuurdatum op onze bankrekening staan.
-
Hoe werkt de aanbrengbonus?
Als je klant bent bij Solease kun je vrienden, familie, collega’s en/of kennissen aandragen. Wanneer een aangedragen persoon klant bij ons wordt en het systeem op hun dak is geïnstalleerd, ontvang jij € 100 euro aanbrengbonus. Gaat het om een MKB klant, dan krijg je zelfs €10 per geïnstalleerd paneel; deze bonus kan dus behoorlijk oplopen!
Deze bonus wordt verrekend met jouw maandelijks huurbedrag. Het is mogelijk dat dit over meerdere maanden verspreid wordt, waardoor je dus geen of minder huur hoeft te betalen over de zonnepanelen. De verrekening van de bonus is terug te vinden op de factuur.
Je mag zoveel mogelijk mensen aandragen als je zelf wilt.
Solease aanbevelen -
Ik heb een nieuw rekeningnummer, hoe geef ik dat door?
Goed dat je ons op de hoogte stelt van een wijzing in je betaalgegevens. Zo voorkom je een betalingsachterstand. Een nieuw rekeningnummer (en andere wijzigingen) kun je doorgeven door een e-mail te sturen naar info@solease.nl.
-
Help, ik kan de factuur niet betalen
Kun je de factuur niet voor de uiterste betaaldatum voldoen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. In sommige gevallen kunnen we een betalingsregeling treffen.
-
Er klopt iets niet op de factuur, wat nu?
Ai, dat is vervelend. Neem contact met ons op via het contactformulier, bel ons op 030-320 02 37 of stuur een e-mail met jouw vraag/opmerking en de bijbehorende factuur naar info@solease.nl.
-
Hoeveel krijg ik voor de energie die ik produceer als ik stroom teruglever aan de energiemaatschappij?
Aan het eind van het jaar mag je de energie die de zonnepanelen hebben opgewekt wegstrepen tegen de energie die je hebt afgenomen. Je kunt dit zien als dat je verkoopt (teruglevert) en inkoopt (afneemt) voor dezelfde prijs per kWh. Dit heet salderen.
Als je op jaarbasis meer produceert dan je verbruikt, krijg je voor het verschil een zogenaamde terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Deze terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Een eenduidig antwoord kunnen we je daarom niet geven. We raden je aan om meerdere energieleveranciers met elkaar te vergelijken.
Vergelijk op Independer.nl -
De huur van Solease is meer dan ik nu betaal aan mijn elektriciteitsleverancier, hoe kan dat?
Het lijkt alsof dit niet kan: de huur is hoger dan dat je nu betaalt aan je energieleverancier en toch bespaar je. Dit zit zo:
Elk huishouden krijgt van de belasting een heffingskorting. Deze korting was in 2019 € 311,62 en wordt op de jaarafrekening van je energieleverancier verrekend. Dit bedrag krijg je sowieso, ongeacht of je elektriciteit van je leverancier afneemt of zelf opwekt.
Als wij dus zonnepanelen op je dak leggen en daardoor je gehele elektriciteitsverbruik afdekken, dan zou door de heffingskorting je rekening van je energieleverancier negatief worden. Want je hebt dus nog steeds recht op die heffingskorting! Veel mensen verbruiken ook nog gas, dus dan wordt de heffingskorting van dat bedrag voor gas afgetrokken. Gebruik je geen gas, dan krijg je dus elk jaar geld terug van je energieleverancier. Je hebt natuurlijk wel vaste leveringskosten bij je energieleverancier, die hou je altijd.
Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst:
Naar Belastingdienst.nl