Veelgestelde vragen – Administratie en Betalingen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen over administratie en betalingen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

  • Hoe geef ik wijzigingen door aan Solease?

    Wijzigingen kun je doorgeven door een e-mail te sturen naar info@solease.nl. Denk hierbij aan een nieuw telefoonnummer, e-mailadres of rekeningnummer.

  • Wanneer wordt de factuur afgeschreven?

    Je ontvangt van ons de factuur per mail rond de 15e van de maand. Deze factuur wordt aan het einde van de maand (rond de 30ste) afgeschreven. Het is mogelijk dat de afschrijving 1 à 2 dagen ervoor of erna plaatsvindt.

    Wanneer de automatische incasso niet is gelukt, proberen we het een week later nog een keer.

  • Hoe werkt de aanbrengbonus?

    Als je klant bent bij Solease kun je vrienden, familie, collega’s en/of kennissen aandragen. Wanneer een aangedragen persoon klant bij ons wordt en het systeem op hun dak is geïnstalleerd, ontvang jij € 100 euro aanbrengbonus.

    Deze bonus wordt verrekend met jouw maandelijks huurbedrag. Het is mogelijk dat dit over meerdere maanden verspreid wordt, waardoor je dus geen of minder huur hoeft te betalen over de zonnepanelen. De verrekening van de bonus is terug te vinden op de factuur.

    Je mag zoveel mogelijk mensen aandragen als je zelf wilt. Dat kan via deze pagina.

  • Wanneer moet ik mijn zonnepanelen aanmelden?

    Het is handig om de zonnepanelen al voor de installatie aan te melden. Zo ben je zeker dat altijd de juiste informatie wordt gebruikt voor het berekenen van de door jouw teruggeleverde energie. Er wordt namelijk ook gekeken of jouw meter kan terugleveren aan het net.

    De ingangsdatum die je kunt invullen is de dag van de installatie.
    Lees hier meer over voorbereidingen voor de installatiedag

  • Hoeveel krijg ik voor de energie die ik produceer als ik stroom terug lever aan de energiemaatschappij?

    Om deze vraag te beantwoorden maken we onderscheid tussen ‘gesaldeerde stroom’ en teruggeleverde stroom.

    De waarde van een kWh is opgebouwd uit;

    • De kale kWh-prijs van je energie leverancier (gemiddeld € 0,07 /kWh)
    • Energie belasting ( € 0,1013 /kWh excl BTW)
    • Opslag Duurzame Energie (€ 0,0074 /kWh excl. BTW)
    • BTW (21%)

    Op het moment dat je meer stroom produceert dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het (elektriciteits)net. Die teruggeleverde stroom kun je later weer gebruiken. Het verbruik wordt weggestreept tegen de teruglevering. Dit heet salderen.

    Zolang je op jaarbasis niet meer stroom produceert dan je op maakt, is de waarde van elke kWh die je opwekt dus gelijk aan die van de stroom die je van de leverancier geleverd krijgt (circa € 0,22 / kWh). Je bespaart dan niet alleen op prijs per kWh maar ook op de belastingen die daar op zitten. Dit noemen we gesaldeerde stroom.
    Als je op jaarbasis meer produceert dan je verbruikt, krijg je voor het surplus een zogenaamde terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Deze terugleververgoeding ontvang je zonder de belastingen en bedraagt vaak iets minder dan het kale elektriciteitstarief (dus < € 0,07 cent per kWh). Ons advies is dan ook om niet meer zonnepanelen te installeren dan je nodig heb om je huidige stroomverbruik zelf op te wekken.
    Sommige groene energie-aanbieders geven een hogere vergoeding voor teruggeleverde zonne-energie.

  • De huur van Solease is meer dan ik nu betaal aan mijn elektriciteitsleverancier, hoe kan dat?

    Het lijkt alsof dit niet kan: de huur is hoger dan dat je nu betaalt aan je energieleverancier en toch bespaar je.. Dit zit als volgt in elkaar:

    Elk huishouden krijgt van de belasting een heffingskorting. Deze korting was in 2015 € 377,33 en wordt op de jaarafrekening van je energieleverancier verrekend. Dit bedrag krijg je sowieso, ongeacht of je elektriciteit van je leverancier afneemt of zelf opwekt.

    Als wij dus zonnepanelen op je dak leggen en daardoor je gehele elektriciteitsverbruik afdekken, dan zou door de heffingskorting je rekening van je energieleverancier negatief worden. Want je hebt dus nog steeds recht op die heffingskorting! Veel mensen verbruiken ook nog gas, dus dan wordt de heffingskorting van dat bedrag voor gas afgetrokken. Gebruik je geen gas, dan krijg je dus elk jaar geld terug van je energieleverancier. Je hebt natuurlijk wel vaste leveringskosten bij je energieleverancier, die hou je altijd.
    Lees hier meer over de heffingskorting.

  • Wat is allemaal in de maandelijkse huurprijs inbegrepen?

    Indien je voor ons kiest, dan is er in de prijs inbegrepen:

    • Zonnestroom systeem
    • Financiering
    • Installatie
    • Monitoring
    • Onderhoud
    • Reparatie
    • Verzekering

    Specifiek weten wat je gaat betalen? Prijzen opvragen

Help ons verbeteren

Hebben bovenstaande antwoorden jou geholpen?

            

STAAT JOUW VRAAG ER NIET TUSSEN?

Neem dan contact met ons op. Onze klantenservice staat je graag te woord.
Contact